중등 전문교과 표시과목 재구조화에 따른 자격 전환 연수 교육과정 개발

Metadata Downloads
Alternative Title
Development of Training Program for Teacher Qualification Change under the Restructuring of Indication Subjects in Secondary Specialized Education
Author(s)
안재영이찬주
Publication Year
2017-06-30
Created
2017-07-17
Keyword
중등 전문교과 표시과목자격 전환 연수NCS 기반 교육과정교원 역량Indication subject in secondary specialized educationTraining program for teacher qualification changeNCS-based education programteacher’s capabilities
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/3803
Abstract
본 연구에서는 중등 전문교과 표시과목 자격 전환 연수 교육과정을 개발하기 위하여 교육내용인 ‘NCS 기반 교육과정 편성·운영 역량’과 ‘전공 내용(표시과목별)’을 도출하고 교육내용의 적정 시간을 제시하였다. 첫째, 교육내용으로 ‘NCS 기반 교육과정 편성·운영 역량’은 35개의 역량으로 구성되었고, ‘전공 내용(표시과목별)’은 교과교육 실습과 연계된 핵심 이론으로 구성하였다. 둘째, 교육 시간은 총 30시간 중에서 ‘NCS 기반 교육과정 편성·운영 역량’이 20시간, ‘전공 내용(표시과목별)’이 10시간으로 구성되었으며, ‘NCS 기반 교육과정 편성·운영 역량’의 교육 시간은 영역별로 제시하였다. 정책 제언으로는 교원의 NCS 기반 교육과정 편성·운영 역량 강화를 위하여 교원 연수 운영 방식 및 지원 방안에 대해 제안하였다.
This study produced educational contents of ‘capabilities for organization and operation of the NCS-based education program’ and ‘content of major (by indication subject)’ to develop a training program for teacher qualification change of indication subjects in secondary specialized education and suggested the optimal time for the education program. First, the education course of ‘capabilities for organization and operation of the NCS-based education program’ was composed of 35 capabilities, and ‘content of major (by indication subject)’ consisted of the core theories linked to the practice of curricula. Second, the 30-hour educational time was composed of the 20-hour program of ‘capabilities for organization and operation of the NCS-based education program’ and the 10-hour program of ‘content of major (by indication subject).’ The time for ‘capabilities for organization and operation of the NCS-based education program’ was suggested by subject. The study made policy proposals on the operational method and supporting measures of teacher training to strengthen the capabilities for organization and operation of the NCS-based education program.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론: 연구 배경 및 목적 2
Ⅱ. 연구 방법 5
Ⅲ. 연구 결과 10
Ⅳ. 결론: 교원 자격 전환 연수 교육과정(안) 18
Ⅴ. 정책 제언 21
참고문헌 25
Abstract 27
[부록] 28
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
안재영. (2017-06-30). 중등 전문교과 표시과목 재구조화에 따른 자격 전환 연수 교육과정 개발.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.