○ 연구 목적 본 연구에서는, 첫째 명장의 ‘경험학습인정(RPL)’을 전제로 명장 선정 시 심사 기준과 현행 학점은행제 학위 수여 요건 간 연계(안)를 모색하고, 둘째 관련 법제도 개선 및 추진 로드맵을 제안하고자 한다. ○ 연구 내용 본 연구에서는 우선 대한민국 명장 학점 인정 관련 법제도, 주요 선행연구 및 학점 인정 관련 동향을 분석하였다. 대한민국 명장의 학점 인정 및 학위 취득에 대한 의견 수렴을 위해 명장, 자격 및 교육훈련전문가를 대상으로 전문가협의회와 FGI(Focus Group Interview)를 추진하고, 최종 방안 검토를 위해 전문가자문회의를 실시하였다. 연구 결과로 대한민국 명장 학점 인정(안)과 추진 로드맵 및 후속과제를 도출하였다. To prepare a credit recognition system for the Korean master hands, analyses of major preceding researches, and FGI of education experts and certification experts were promoted in this research. On the basis of the results, the henceforth tasks were proposed such as a medium-and long-term semester credit recognition system plan for the master hands, improvement of legal system, and a road map. The professionals’ common opinion that the personal opportunity of a lifelong vocational competency development should be equally offered like who would receive a credit recognition suggested an outline of the credit recognition system as the Korean master hands would be selected or be given preference although there was a different comment on seeking a connection with education credits. In the short run, they proposed a plan of a credit recognition system considering the criterion of selecting the Korean master hand with RPL as the center-point within the current credit recognition system, and a next plan applying the SOF by ISC under KQF in the medium-and long-run. The procedure of composition and operation of ‘Credit Recognition Committee(a tentative name)’ for the Korean master hands, and necessary henceforth tasks are also suggested.
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 2 Ⅱ. 대한민국 명장 학점 인정 관련 동향 7 Ⅲ. FGI 및 결과 분석 14 Ⅳ. 대한민국 명장 학점 인정(안) 26 참고문헌 32 Abstract 34 [부록] 35