4차 산업혁명과 저출산·고령화로 인한 사회변동은 일자리 변화에 많은 영향을 미칠 것으로 예상되며, 이에 대응하여 평생직업교육 체제의 혁신이 필요한 상황이다. 평생직업교육체제 혁신의 방향은 지식과 기술을 맞춤형으로 전달하는데서 지식과 기술을 활용할 수 있는 능력을 길러주는 방향으로 변화하고 있다. 2015 개정교육과정과 국가직무능력표준(NCS)의 도입은 이러한 변화를 반영하는 것이다. 그러나 현재 NCS 체제로는 미래 사회 변화에 적절히 대처하기 어려울 것으로 보여, NCS 체제의 개편을 통한 직업교육훈련체제의 통합을 위한 과제를 제안한다. 첫째 NCS의 직업군 중심의 재구조화를 통한 유연성 확보, 둘째 학교교육 단계의 핵심역량과 NCS 직업기초능력의 통합, 셋째 NCS의 고등교육으로의 확대, 넷째, 직무경험 및 평생교육의 NCS 통합, 다섯째 인공지능 기반 직업매칭 시스템의 도입이다. The social change driven by the 4th industrial revolution, the low birth rate, and an aging population are expected to have a significant impact on job change in Korean society. In response to these social changes, it is necessary to innovate the current lifelong vocational education system. The direction of the innovation for the Korean lifelong vocational education system is shifting from delivering knowledge and skills to fostering one’s competency to utilize them. Although the 2015 Revised Curriculum and National Competency Standards(NCS) reflects these changes, the current NCS system is limited to cope with future social change effectively. Thus, this study suggests integrating vocational education and training system and reorganizing the current NCS system. The specific tasks suggested by this study are as follows: increasing the flexibility of NCS through restructuring the current occupational clusters; the integration between core competencies at primary/secondary education levels and NCS' basic job skills: the expansion of NCS into higher education; the integration between NCS in labor market experience and that in lifelong education; and the introduction of the job matching system using artificial intelligence. ...
Table Of Contents
Ⅰ. 배경 및 문제점 2 Ⅱ. 조사 및 분석 결과 5 Ⅲ. 정책 제언 19 Ⅳ. 기대효과 29 참고문헌 31 [부록] 34