직업훈련기관 유형별 평가방안

Metadata Downloads
Alternative Title
The Evaluation Scheme by the Patterns of Vocational Training Institutes
Author(s)
김병숙김미숙
Publication Year
1999-12-31
Created
1999-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/498
Abstract
본 연구에서는 직업훈련기관 유형별 평가 방안을 제시하는데 다음과 같은 구체적인 목적으로 수행하였다.
첫째는 직업훈련 기관유형별 평가 영역, 가중치 및 배점 등의 평가기준 설정
둘째, 직업훈련과정별 평가 영역, 가중치 및 배점 등의 평가기준의 설정 셋째, 직업훈련기관 유형별 평가방안 제시
The history of evaluation on the vocational training in Korea is still in an initial phase passed for about a year. In effect, the evaluation of the vocational training reflects negative aspects since it began with the position of guidance and inspection. However, the evaluation serves as a device to pursue the effectiveness of the vocational training center and average out the quality of the vocational training.
In the wake of the large-scale unemployment, various vocational training centers participated in the evaluation process. The objective of this research is to find out a suitable evaluation device according to the patterns of vocational training centers. For this to be done, this research should be based on a fact-finding analysis, foreign evaluation system, and opinion survey about the vocational training centers.
In detail, there are several things to deal with in this research. First of all, it is necessary to establish an evaluation model of vocational training. Secondly, it is required to set up an evaluation system suitable for the characteristics of vocational training, Third, it is crucial to suggest a standardized evaluation schedule and criterion. Fourth, it is essential to create the linkage between public release of evaluation and the stability of vocation, Fifth, a variety of incentives are required for the optimal evaluation result. In addition, the review of introducing the approval system for the evaluation should be implemented from now on.
...
Table Of Contents
연구요약

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 2
3. 연구추진방법 3

Ⅱ. 직업교육훈련기관유형별 특성 7
1. 직업훈련기관 유형별 특성 7
2. 직업훈련 평가 실태 19

Ⅲ. 외국의 교육훈련기관 평가 현황 27
1. 미국 27
2. 독일 30
3. 프랑스 33
4. 영국 36
5. 일본 39
6. 종합 및 시사점 43

Ⅳ. 기관 유형별 평가영역 및 기준에 대한 조사 47
1. 기관유형별 기관 평가 영역 및 항목 47
2. 기관유형별 프로그램 평가 영역 및 기준 56

Ⅴ. 직업훈련기관 유형별 평가 방안 85
1. 직업훈련기관 유형별 평가 모형 85
2. 직업훈련기관 유형별 평가 전략 86
3. 직업훈련기관유형별 평가영역 및 항목 89

Ⅵ. 제언 91

참 고 문 헌 93

Abstract 95

<부록 1> 직업교육훈련기관 평가영역 및 항목 타당도 99
<부록 2> 직업교육훈련프로그램 평가영역 및 항목 타당도 검증을 위한 설문지 107
<부록 3> 평가업무 수행시 유의사항에 관한 설문지 118
<부록 4> 미국의 직업교육협의회 평가점검표 124
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
김병숙. (1999-12-31). 직업훈련기관 유형별 평가방안.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.