일반계 고등학생의 진로역량 잠재전이분석과 진로교육 및 활동의 영향요인 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Latent transition analysis of career competency and its predictors in career education and activities : from 11th to 12th graders in general high school
Author(s)
장희선
Publication Year
2019-10-24
Created
2019-12-19
Keyword
Career CompetencyLatent Profile AnalysisLatent Transition AnalysisCareer Education and Activities High School Students
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5325
Abstract
본 연구의 목적은 한국교육고용패널조사(KEEP) 데이터를 활용하여 고등학생의 진로역량 프로파일의 종단적인 변화양상을 파악하고, 잠재집단 간 전이과정을 분석하며, 진로교육과 활동의 영향을 살펴보는 것이다. 이를 위해 2016년 1차(고2)와 2017년 2차(고3) 설문에 모두 응답한 고등학생 중 총 4,768명의 자료를 대상으로 잠재프로파일분석, 잠재전이분석, 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 일반계고등학생의 진로역량에 대한 잠재프로파일 결과 잠재집단은 1차에는 3개의 집단유형으로 2차에는 4개의 집단유형으로 분류되었다. 둘째, 대부분 고등학생의 진로역량 잠재집단은 잠재집단을 유지하거나 한 단계 높은 수준으로 전이되고 있는 것으로 나타났다. 가장 높은 전이 패턴을 보이는 것은 중역량 집단에서 중상역량으로 전이되는 패턴이지만, 고역량 집단에서 저역량으로 전이되는 패턴도 있다. 셋째, 학과체험은 향상유지패턴으로 전이될 확률을 증가시키는 반면, 남학생인 경우는 감소시킨다. 멘토특강, 학과체험, 진로상담은 감소유지패턴으로 전이될 확률을 감소시키는 반면, 현장직업체험과 남학생인 경우 감소유지패턴으로 전이될 확률을 증가시켰다. 본 연구결과는 고등학생의 진로역량을 높이기 위한 잠재집단별 맞춤형 진로교육과 활동 내용 설계 및 지원 방향에 대한 시사점을 제공한다.
The purpose of this study is to investigate the career competency profile of high school students using KEEP data, and the transition process of groups and the impact of career education and activities. For this Purpose, the latent profile analysis, latent transition analysis and logistic regression analysis were applied on the data of 4,768 high school students who responded to both the first and second surveys in 2016 and 2017. The results of this study are as follows: First, the latent groups for career competency of the general high school students were classified into three group types in the first time, four group types in the second time. Second, Second, the career competency group of high school students were either maintaining in a latent group or transitioning to a higher level. While the highest transition pattern is the pattern of transitioning from medium level group to medium-high level group, there is also a pattern of transitioning from high level groups to low-capacity ones. Third, the experience of the department increased the probability that it will be transitted to the improvement-maintenance pattern. Boys reduced. Mentor special lectures, experience in departments, and career counseling reduced the probability of transition to a reduction-maintenance pattern but the field work experience and boys increased. The results of this study provides suggestions on collective customized career education and direction of designing and supporting activities to enhance their career competency.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행연구 검토
1. 진로역량
2. 진로교육 및 활동 경험과 진로역량의 관계
3. 진로역량의 변화
Ⅲ. 연구방법
1. 연구대상
2. 측정도구
3. 연구모형
4. 분석방법
Ⅳ. 분석 결과 및 해석
1. 진로역량 프로파일의 잠재전이분석
2. 진로역량의 종단적 전이확률
3. 진로역량의 잠재집단간 전이에 미치는 진로교육과 활동의 영향 검증
Ⅴ. 요약 및 결론

참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
장희선. (2019-10-24). 일반계 고등학생의 진로역량 잠재전이분석과 진로교육 및 활동의 영향요인 분석. 2019 KRIVET 패널 학술대회.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.