야간자율학습 미참여 학생의 방과 후 시간 활용 및 학업성취도 분석
- Alternative Title
- The analysis on non-participatory students in night-time-self-study in terms of after-school time usage and academic performance
- Author(s)
- 김영롱; 나은선; 서지현; 송채윤; 정설미
- Publication Year
- 2019-10-24
- Created
- 2019-12-19
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5329
- Abstract
- 본 연구는 한국교육고용패널조사Ⅱ(KEEPⅡ) 데이터를 활용하여 중등교육정책 환경의 변화에 따라 지속적으로 증가하고 있는 야간자율학습 미참여 학생에 대해 분석하였다. 먼저 의도한 효과로서 야간자율학습 미참여 학생의 학습 부담이 경감되었는가 방과후 시간 활용을 분석하고, 다음으로 의도하지 않은 효과로서 야간자율학습 미참여가 학생의 학업 성취도에 미치는 영향을 분석하였다.
방과 후 시간 활용을 패널토빗모형(Panel Tobit Model)을 활용하여 분석한 결과, 야간자율학습 미참여 학생이 참여학생과 비교하여 총 학습시간은 유의하게 ?2.1시간만큼 감소하고, 여가시간은 유의하게 1.91시간만큼 증가하는 것으로 나타났다. 이는 정책이 의도한 효과대로 학생의 학습 부담 경감에 유의하게 긍정적인 효과를 미치고 있는 것으로 평가할 수 있다. 그러나 총 학습시간 중 자율학습시간만 감소하고, 교외 사교육 시간은 오히려 증가했다는 점에서 풍선효과(balloon effect)가 다소 우려되는 결과이다.
다음으로 야간자율학습 미참여가 학생의 학업 성취도에 미치는 영향을 경향점수매칭(Propensity Score Matching)을 활용하여 분석한 결과, 야간자율학습 미참여 학생의 종합내신등급이 약 ?0.15~-0.25 등급 만큼 유의하게 하락하는 것으로 나타났다. 특히 교외 사교육비 투자의 분위별 집단에 따른 차별적 효과 분석 결과, 야간자율학습 미참여에 따른 학업 성취도 하락 현상은 사교육비 투자의 중 하위 집단에만 나타났다. 이에 학생의 학습 선택권은 보장되어야 마땅하나, 동시에 내실화된 야간자율학습 대체 교육프로그램 및 저소득층 학생 방과 후 지원 방안 등의 보완책이 마련되어야 함을 제언하는 바이다.
This study analyzed the increasing number of students who do not participate in night-time-self-study according to the change in the education policy environment by using the data from the Korea Education Employment Panel II (KEEPII). First, as an intended effect, this study estimates whether the academic burden of the students who did not participate in night self-study lessened through their after-school hours utilization, and as an unintended effect, analyzed the effect of non-participation in night-time-self-study on their academic performance.
Utilizing the Panel Tobit Model for after-school hours, this analysis showed that total study time of non-participatory students was significantly reduced by ?2.1 hours and leisure time increased by 1.91 hours, compared to participatory students. This can imply that this policy has a significantly positive effect on reducing students’ academic burden as intended. However, as self-study hours of total study time decreased, rather private tutoring hours increased, the Ballon Effect could be on some concerns.
Next, this analysis using Propensity Score Matching shows that non-participation of night-time-self-study has a significant negative effect about ?0.254 on a student’s academic performance in school grade. Specifically, differential effects of the groups depending on the investment in private tutoring existed; the decline in academic performance due to non-participation was only seen in the middle- and lower- classes of private tutoring investment groups. This results shows the students’ right to study should be guaranteed, supplementary program such as enriched alternative for night-time-self-study or educational support for students from low-income families after school should be reinforced.
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 야간자율학습 선택권 확대의 이해와 쟁점
2. 야간자율학습 관련 선행연구 분석
Ⅲ. 연구방법
1. 분석 대상 및 분석변수
2. 분석방법
Ⅳ. 분석결과 및 해석
1. 기술통계분석 결과
2. 야간자율학습 미참여 학생의 방과후 시간 활용 변화 분석결과
3. 야간자율학습 미참여가 학업 성취도에 미치는 영향 분석결과
Ⅴ. 요약 및 결론
참고문헌
Abstract
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 김영롱. (2019-10-24). 야간자율학습 미참여 학생의 방과 후 시간 활용 및 학업성취도 분석. 2019 KRIVET 패널 학술대회.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.