직업교육에서의 AR/VR 활용의 주요 이슈 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analyzing the major issues for vocational education with AR/VR
Author(s)
정은진김남희
Publication Year
2020-08-25
Created
2020-09-01
Keyword
직업교육교수학습증강현실가상현실이슈 분석델파이 조사Vocational EducationTeaching and LearningAugmented Reality(AR)Virtual Reality(VR)Issue AnalysisDelphi Survey
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5374
Abstract
본 연구는 직업교육에서의 AR/VR 활용 시 당면하게 되는 주요 이슈를 분석하고, 이와 연계한 향후 정책과제를 제언하는 데 주된 목적이 있다. 이를 위해 문헌 연구, 현장관계자 인터뷰, 전문가 자문회의 등을 실시하였으며, 이 과정에서 도출된 이슈의 타당성을 검증하기 위해 전문가 델파이 조사를 2차례에 걸쳐 진행하였다. 연구 결과 직업교육에서 AR/VR 활용 시 고려해야 할 이슈는 준비단계에서의 이슈, 도입과정에서의 이슈, 활용과정에서의 이슈로 유목화되었으며, 총 34개의 세부이슈가 도출되었다. 구체적으로 준비단계에서의 이슈는 사전검토 이슈, 분야선정의 고려 이슈로 총 11개였으며, 도입과정에서의 이슈는 재정확보 이슈, 인프라 구축 이슈 및 콘텐츠 확보 이슈로 총 11개, 활용과정에서의 이슈는 교수학습 이슈, 인프라 운영관리 이슈 및 콘텐츠 개선관리 이슈로 총 12개였다. 이를 기반으로 본 연구에서는 직업교육에서의 AR/VR 선도학교 운영을 통한 효과성 검증 필요, 산업 생태계를 고려한 정책 방향 설정, 성과관리 및 피드백 환류 체계 마련, 안전과 감염 예방 주요 이슈 해결 등을 주요 정책과제로 제시했다.
The main purpose of this study is to analyze the important issues that concern using augmented and virtual reality(AR/VR) for vocational education and to suggest a policy agenda. Towards this end, firstly, we conducted literature review, interviews with expert group consisting of vocational school teachers, AR/VR specialists. Second, a Delphi method was used to identify and validate the issues. From the result of this study, we confirmed that there are 34 detailed issues for vocational education with AR/VR and categorized the issues as three steps: (a) the preparation step, (b) the introduction step, and (c) the utilization step. Specifically, the preparation step issues consist of two sub categories: (a-1) reviewing in advance, and (a-2) considering field which needs the AR/VR. The introduction step issues were divided with three sub categories: (b-1) securing the cost, (b-2) building a hardware such as network, computer, HMD, etc, and (b-3) developing the AR/VR contents. The utilization step issues also were categorized as three groups: (c-1) the instructional design with AR/VR, (c-2) the management of hardware, and (c-3) the additional demands for AR/VR contents. Based on this study, we suggest policy tasks such as operating the AR/VR model schools in vocational education, implementing the government project on the AR/VR contents development, etc.
Table Of Contents
Ⅰ. 연구의 필요성 및 목적 02
Ⅱ. AR/VR 관련 동향 및 사례 분석 06
Ⅲ. AR/VR 활용의 이슈 분석 15
Ⅳ. 정책제언 및 기대효과 20
참고문헌 28
Abstract 31
[ 부록 ] 32
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
정은진. (2020-08-25). 직업교육에서의 AR/VR 활용의 주요 이슈 분석.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.