청소년의 학습동기 유형 분류 및 영향요인 검증과 학업, 진로, 개인 변인에 대한 차이검증
- Alternative Title
- Classification and Prediction of Academic Motivation in Adolescence and Test of Difference in Academic, Career, Personal Outcomes
- Author(s)
- 장유진; 이승연; 송지훈
- Publication Year
- 2020-10-23
- Created
- 2020-10-23
- Keyword
- 학습동기; 부모지지; 자기효능감; 진로교육 및 체험활동; 학업·진로·개인; 잠재프로파일분석; academic motivation; parental support; self-efficacy; career enhancement program; academic·career·personal outcomes; Latent Profile Analysis
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5403
- Abstract
- 본 연구는 한국직업능력개발원에서 제공하는 한국교육고용패널Ⅱ(KEEPⅡ)의 1차년도(2016년) 자료를 바탕으로 잠재프로파일분석(Latent Profile Analysis)을 적용하여 청소년의 학습동기의 유형을 분류하고 이에 영향을 미치는 영향요인을 검증하였다. 또한, 분류된 학습동기 유형에 따라 청소년의 학업, 진로, 개인변인에 차이가 있는지 살펴보았다. 분석 결과, 잠재프로파일은 내재적, 외재적 가치를 모두 추구하는 ‘내외재적 가치추구 집단’, 내재적 가치추구에 집중하는 ‘내재적 가치추구 집단’, 전반적으로 모든 학습동기에 있어 저조한 수준을 보이는 ‘무동기 집단’ 세 집단으로 분류되었다. 또한, 모든 영향요인은 잠재프로파일 분류에 있어 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이어서, 학업, 진로, 개인 변인의 집단 비교 결과, 학습전략과 학업스트레스의 경우 내외재적 가치추구 집단, 내재적 가치추구 집단, 무동기 집단 순으로 높은 것으로 나타났고, 진로성숙도는 내재적 가치추구 집단과 내외재적 가치추구 집단이 동일하게 나타났으나 무동기 집단보다는 월등히 높게 나타났다. 이외의 미래직업탐구와 미래직업 결정에 있어서는 내재적 가치추구 집단, 내외재적 가치추구 집단, 무동기 집단 순으로 높게 나타났다. 마지막으로 행복감은 내재적 가치추구 집단이 제일 높게 나타났고 내외재적 가치추구 집단과 무동기 집단이 뒤를 이었다. 본 연구는 청소년의 학습동기를 응답자의 특성에 따라 유형화하고 이와 관련된 요인들의 연관성을 검증하였다는 점에서 의의가 있다.
This study classified and predicted an academic motivation in adolescence and then tested a difference in terms of academic, career and personal outcomes using the Korea Education and Employment PanelⅡ (KEEPⅡ) 2016 data. This study is based on Latent Profile Analysis (LPA). The results are as follows. First, classified latent profiles are ‘intrinsic·extrinsic motivation group’, ‘intrinsic motivation group’ and ‘amotivation group’. Intrinsic·extrinsic motivation group is people who are highly motivated by both internal and external values. Intrinsic motivation group is people who are mainly motivated by internal values and amotivaion group is people who are not well-motivated by any methods. Second, all predictors such as parental support, self-efficacy, career enhancement program had a significant effect on classifying types of academic motivation. Third, it showed a significant statistical difference depending on academic, carrer, personal outcomes. In case of academic outcomes, intrinsic·extrinsic motivation group, intrinsic motivation group and amotivation group had sequentially high scores in academic strategy and academic stress. In terms of career outcomes, intrinsic·extrinsic motivation group and intrinsic motivation group showed a same level of career maturity but both were much higher than amotivation group. In career decision status variables, intrinsic motivation group, intrinsic·extrinsic group and amotivation group had high scores in order. Lastly, intrinsic motivation group, intrinsic·extrinsic group and amotivation group felt happiness highly in sequence. This study verified a classification of academic motivation and correlation with related factors depending on classified groups.
- Table Of Contents
- I. 서론
Ⅱ. 선행연구 검토
1. 학습동기 유형
2. 학습동기의 영향요인
3. 학습동기가 학습 변인, 진로 변인, 개인 심리적 변인에 미치는 영향
Ⅲ. 연구방법
1. 분석 대상
2. 분석 변수
가. 학습동기
나. 영향요인 및 통제요인
다. 결과변수
3. 분석방법
Ⅳ. 분석 결과 및 해석
1. 기술통계
2. 잠재프로파일 수 결정
3. 잠재프로파일별 특징
4. 잠재프로파일 결정의 영향요인
5. 잠재프로파일별 학업, 진로, 개인 변인의 차이검증
V. 요약 및 결론
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 장유진. (2020-10-23). 청소년의 학습동기 유형 분류 및 영향요인 검증과 학업, 진로, 개인 변인에 대한 차이검증. 2020 KRIVET 패널 학술대회 논문집 : 한국교육고용패널조사.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.