수시 전형 입학생의 진로개발역량과 대학생활만족도 잠재집단 간의 전이관계 분석:입학사정관제 확대 전후 비교를 중심으로
- Alternative Title
- Latent Transition Analysis between Latent Profiles of Career Development Competency and College Life Satisfaction : Focusing on the Comparison before and after the Expansion of the
- Author(s)
- 윤예린; 장유정; 유원선
- Publication Year
- 2020-10-23
- Created
- 2020-10-23
- Keyword
- career development competency; college life satisfaction; admissions officer system; latent transition analysis
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5404
- Abstract
- 본 연구의 목적은 입학사정관제 확대를 전후로 수시 전형 입학생들의 고등학교 시기 진로개발역량 잠재집단과 대학생활만족도 잠재집단을 비교하고, 더 나아가 잠재집단 간의 전이관계를 비교함으로써 입학사정관제 정책의 효과를 탐색하는 것이다. 이를 위해 10년간의 격차를 두고 일반계고 졸업 수시 전형 입학생을 조사한 한국교육고용패널 자료를 활용하여 잠재프로파일분석(LPA)과 전이확률분석을 실시하였다. 먼저 잠재프로파일분석 결과, 2018학년도 수시 입학생의 경우 2008학년도와 달리 고등학교 시기 진로개발역량에 대해 진로탐색 최상위 집단이 추가적으로 분류되었으며, 진로탐색 상위, 최상위 집단 비율이 증가하였다. 또한 2018학년도 수시 입학생의 경우 2008학년도 에 비해 진로탐색 중위 집단이 감소하고, 하위 집단 및 상위, 최상위 집단의 비율이 증가하면서 진로탐색 집단이 양극화되는 양상을 띠게 되었다. 한편 수시 입학생의 대학생활만족도 잠재집단은 10년간의 시간이 흐름에 따라 하위 집단의 비율이 감소하였으며, 상위 집단 비율이 증가하였다. 다음으로 전이확률분석을 실시한 결과, 2008학년도 수시 입학생의 경우 진로개발역량 잠재집단과 대학생활만족도 잠재집단 간의 ‘두드러진 전이’ 양상에 대해 일관되지 않은 방향성을 나타냈으나, 2018학년도 수시 입학생의 경우 일관된 방향성을 나타내었다. 또한 2018학년도 수시 입학생 중 진로탐색 하위집단의 경우, 2008학년도 진로탐색 하위집단과 달리 누적현상을 극복하고 대학생활만족도 상위집단으로 전이될 확률이 높은 것으로 나타났다. 마지막으로는 이러한 연구결과를 바탕으로 교육적 시사점 및 후속연구를 제언하였다.
The purpose of this study is to explore the effect of the admissions officer system by comparing the latent profiles of career development competency in high school and the latent profiles for satisfaction with college life and the transfer relationship between latent profiles before and after the expansion of the admissions officer system. Latent Profile Analysis(LPA) and a Transfer Probability Analysis were conducted using the data of the Korean Education and Employment Panel, which surveyed students enrolled at regular high school graduation with a 10-year gap. Our first result of the Latent Profile Analysis, was about students' career development capabilities. Compared to 2008, 2018 students' top-ranking profile in career search was additionally classified for career development capabilities in high school. At the same time, the ratio of the upper and top-ranking profiles in career search has increased. In the case of students admitted in the 2018 school year, the ratio of middle-ranking career search profile has decreased compared to 2008, and the ratio of the lower-ranking profile, the upper-ranking profile, and the top-ranking profile has increased, which led to polarization of the career search profiles. Our next comparison was about college life satisfaction. The percentage of low-ranking profiles decreased and the percentage of high-ranking profiles increased as the 10 years has time passed. Analysis about the probability of transfer in 2008, there was an inconsistent direction for the 'marked transfer' pattern between the potential profile for career development competency and the potential profile for satisfaction with college life. Unlike the low-ranking profile in 2008, Low-ranking profile of 2018 however, there was a high probability of overcoming the cumulative phenomenon and transferring satisfaction to college life to the upper profile. And at last, based on these findings, educational implications and follow-up studies were suggested.
- Table Of Contents
- I. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 입학사정관제
2. 진로개발역량과 대학생활만족도
Ⅲ. 연구방법
1. 분석 대상
2. 측정변수
1) 고등학교 시기 진로개발역량 잠재집단
2) 대학생활만족도 잠재집단
3. 분석방법
Ⅳ. 연구 결과
1. 고등학교 시기 진로개발역량 잠재집단 비교
2. 대학생활만족도 잠재집단 비교
3. 진로개발역량과 대학생활만족도 잠재집단의 시점별 전이확률 비교
V. 논의 및 결론
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 윤예린. (2020-10-23). 수시 전형 입학생의 진로개발역량과 대학생활만족도 잠재집단 간의 전이관계 분석:입학사정관제 확대 전후 비교를 중심으로. 2020 KRIVET 패널 학술대회 논문집 : 한국교육고용패널조사.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.