경험학습인증 제도 연구: 프랑스 사례를 중심으로
- Alternative Title
- VAE in France
- Author(s)
- 김안국; 신선미
- Publication Year
- 2020-11-30
- Created
- 2020-12-09
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5428
- Abstract
- 본 연구는 일자리 변동성 강화라는 시대적 흐름에 대비하기 위한 기초 연구로서 프랑스의 경험학습인증제의 주요한 내용을 검토하고 시사점을 찾는 것이다. 이를 위해 먼저 미래 환경 변화에 대응하는 주요한 기제로서의 경험학습인증 제도에 대한 이론적 배경 및 필요성에 대한 검토를 수행한다. 다음으로 프랑스 경험학습인증 제도의 연혁과 내용을 살펴보고, 운영의 구체적 방법 및 재정적 지원 등에 대한 소개와 분석을 수행한다. 마지막으로 프랑스 경험학습인증 제도의 성과와 한계를 여타의 프랑스 훈련제도와 연계하여 검토하고 시사점을 찾는다.
The following is a summary of France's Experience Learning Certification System[we will name it VAE(Validation des acquis de l’experience) below]. This system is a system that certifies what one has learned through his or her career experience, volunteer work experience, and political participation experience. Traditionally, the way to reach a degree or qualification is to register with a school or vocational training institution to go through a certain education and training process, but the VAE is a system that allows students to omit such courses and obtain degrees or qualifications. This system is aimed at stably promoting career paths and actively promoting social status. The policy targets are those who can prove their experience directly related to the desired degree or qualification for more than one year, regardless of age, nationality, job status, education level, employment type, employment status, etc. Institutions eligible to apply for empirical learning certification are institutions that confer degrees or qualifications for professional purposes (including universities), and include a number of government ministries, higher education institutions, training institutions, and chambers of commerce. ...
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서 론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구의 내용과 방법 10
제2장 직무 중 형성되는 능력에 대한 인증_13
제1절 일을 함으로써 획득되는 능력 15
제2절 능력 인증에 대한 개념 및 이론 18
제3장 프랑스의 경험학습인증_28
제1절 경험학습인증 도입배경과 발전과정 29
제2절 경험학습인증 제도의 내용 38
제3절 경험학습인증 제도의 운영 현황과 정책 효과 53
제4절 경험학습인증 제도의 구체 사례 70
제4장 결론_93
제1절 요약 91
제2절 정책적 시사점 94
SUMMARY_98
참고문헌_103
부록_113
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 김안국. (2020-11-30). 경험학습인증 제도 연구: 프랑스 사례를 중심으로.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.