실업계 고등학교 교육 체제 개편에 따른 교원 대책

Metadata Downloads
Alternative Title
Countermeasures Against Teacher Problems Arising from the Restructuring of Vocational High Schools
Author(s)
정철영김재식서우석나승일박동열
Publication Year
2000-09-30
Created
2000-09-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/549
Abstract
본 연구는 실업계 고등학교 교육 체제의 개편에 따른 교원 대책을 종합적으로 제시함을 목적으로 하였다. 이를 위한 구체적인 목적은 다음과 같았다.
첫째, 실업계 고등학교 교원의 인력 구조 및 관리 체제의 현황을 분석한다.
둘째, 실업계 고등학교 개편의 배경, 개편 방안 및 추진 전망을 탐색한다.
셋째, 실업계 고등학교 교육 체제 개편에 따른 교원의 문제점을 진단한다.
넷째, 선진 외국의 실업계 고등학교 교원 체제를 검토하여 우리 나라에 주는 시사점을 도출한다.
다섯째, 이상의 내용을 바탕으로 하여 실업계 고등학교 교육 체제 개편에 따른 교원 대책을 현 인력 구조의 재구조화와 교원 관리 체제의 개편이라는 측면에서 제시한다.
Vocational high schools, which have played central roles in secondary vocational education, are faced with several challenges due to the rapidly changing environmental conditions. For this reason, government and schools have made efforts for coping with these challenges and have considered restructuring the vocational high school educational system. However, it has been anticipated that these efforts will cause several problems in the teaching staff of vocational high school.
This study was intended to develop comprehensive countermeasures against teacher problems due to restructuring the educational system of vocational high schools.
Various research methods were used for accomplishing this study. Extensive literature and statistical data were collected and reviewed. A panel of expert committee was held several times in order to discuss and search the directions of reconstructing vocational high schools and the solutions to cope with the possible challenges in vocational high school teachers. The panel consisted of members in the Ministry of Education and the Offices of Education, vocational high school teachers, professors, and researchers. Survey with the questionnaires were conducted, which subjects were members in the Offices of Education, the principals and teachers in the vocational high schools.
...
Table Of Contents
연구요약
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 3
2. 연구의 목적 5
3. 연구의 내용 5
4. 연구의 방법 6
5. 용어의 정의 17
6. 연구의 제한 18
Ⅱ. 실업계 고등학교 교원의 실태 19
1. 실업계 고등학교 교원의 인력 구조 21
2. 실업계 고등학교 교원의 관리 체제 51
Ⅲ. 실업계 고등학교 체제 개편의 추진 전망과 방향 85
1. 실업계 고등학교 체제 개편의 배경 87
2. 교육부의 실업계 고등학교 개편 정책 103
3. 시·도 교육청 및 일선 실업계 고등학교의 체제 개편 계획 128
4. 실업계 고등학교 개편의 종합 및 추진 전망 169
Ⅳ. 실업계 고등학교 개편에 따른 교원의 문제점 181
1. 인력 구조 측면에서의 문제점 183
2. 관리 체제 측면에서의 문제점 193
Ⅴ. 선진 외국의 실업계 고등학교 교원 체제 209
1. 미국 211
2. 영국 222
3. 독일 230
4. 일본 238
5. 시사점 244
Ⅵ. 실업계 고등학교 교육 체제 개편에 따른 교원대책 방안 249
1. 과원 교원 대책 251
2. 부족 교원/새롭게 수요가 창출되는 교원에 대한 대책 280
3. 교원 관리 체제의 개선 283
Ⅶ. 결론, 논의 및 제언 315
1. 결론 및 논의 317
2. 제언 319
참고문헌 323
Abstract 329
부록 333
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
정철영. (2000-09-30). 실업계 고등학교 교육 체제 개편에 따른 교원 대책.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.