특성화고 학생의 미래 경쟁력을 위한 보통교과 교육
- Alternative Title
- Vocational High School Education for Students
- Author(s)
- 임언; 김지영; 유진영; 신동준
- Publication Year
- 2020-12-27
- Created
- 2021-03-04
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5512
- Abstract
- 본 연구의 목적은 특성화고등학교에서 보통교과 교육을 둘러싼 이슈들을 검토하고 보통교과 교육의 현황을 파악하여, 급변하는 미래 사회에서 학생들이 경쟁력을 갖추는데 도움이 되도록 고교 직업교육이 내실화되기 위해서는 보통교과가 얼마나 강조되어야 하며, 어떻게 운영되어야 하는가를 모색하는 데 있다.
In specialized high schools, there is a wide gap between schools, and even within a single school, students vary greatly in terms of basic academic ability and career goals. There are not a few students who want to change their career goals because they lack basic academic ability or their majors do not match. However, there is little support for them in vocational high schools. General subjects such as Korean, English, mathematics, social studies, science, etc., which can help strengthen students' basic competencies and broaden their career options, are considered insignificant subjects in specialized high schools. The purpose of this study is to identify issues and current status related to general subjects of specialized high schools and suggest the direction in which general subjects should be operated to enhance future competitiveness of students.
...
- Table Of Contents
- 제1장
서론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구 내용 및 방법 6
제2장
보통교과 관련 담론_9
제1절 직업계고 보통교과의 의미와 선행 연구 결과 11
제2절 교과의 가치와 기능에 대한 다양한 관점 17
제3절 직업교육에서의 인문교육 29
제4절 포스트휴머니즘 35
제5절 소결 48
제3장
직업계고 보통교과 교육에 관한 학생, 교사, 근로자의 인식_57
제1절 학생 및 교사 설문조사 개요 59
제2절 보통교과 교육의 목적과 실태에 관한 학생 인식 64
제3절 직업계고 보통교과 교육에 관한 교사 인식 80
제4절 근로자의 일반역량 중요성 인식 101
제5절 소결 115
제4장
직업계고 보통교과 교육 국내외 사례_121
제1절 해외 사례 123
제2절 국내 사례 146
제3절 소결 174
제5장
결론 및 제언_181
제1절 주요 결론 183
제2절 정책 및 후속 연구 제언 193
참고문헌_199
Summary_209
부 록_213
1. 보통교과 인식 조사 설문지(교사용) 215
2. 보통교과 인식 조사 설문지(학생용) 223
3. 근로자 역량 관련 인식 조사(근로자용) 229
4. 부표 231
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 임언. (2020-12-27). 특성화고 학생의 미래 경쟁력을 위한 보통교과 교육.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.