교육부는 우리나라 교육발전경험과 노하우를 공유하고 수원국 여건에 적합한 교육개발협력 사업을 통해 수원국 교육역량 강화 및 발전 유도를 위해 교육 ODA 기반을 강화하고자 하는 취지에서 2014년부터 2019년까지 총 6회의 교육 ODA 컨퍼런스를 개최해왔음. 교육부는 매년 한국연구재단 공모를 통해 교육 ODA 컨퍼런스 사업 시행기관을 선정하고 있음. 2014년부터 2019년까지 한국교육개발원이 사업시행기관으로 선정되었으며 2020년도부터 한국직업능력개발원이 사업시행기관으로 선정되었음. The Education ODA conference, which marks its seventh anniversary this year, aims to become an international conference which has various contents and excellent speakers in the field of education in international development cooperation. It also aims to serve as a venue for greater communication that contributes to solving global education issues. The most important keyword among social changes caused by COVID-19 is ‘Untact’. In particular, direct human interaction has been dropped due to the reduction or postponement of a number of Education ODA plans in the field of international development cooperation. This is leading many experts and students in international development cooperation field to deal with the uncertain future. However, the truth is that every crisis, while deeply unsettling, also contains the seeds of opportunity. In fact, there is a growing interest and demand for ‘Korea’s smart education’ in Education ODA, which is focuses on “Untact Learning Service” based on ICT such as remote lectures and VR. In the era of ‘The New Normal’, International development Cooperation in the field of Education is taking a new turn with the COVID-19 pandemic crisis in terms of content and delivery methods. How can this innovation in Education ODA, brought by the pandemics, contribute to solve educational problems in our global community? ...
Table Of Contents
요약 제1장 서 론_1 제1절 사업 내용 3 제2절 사업 방법 9 제2장 ‘제 7회 교육 ODA 컨퍼런스’ 추진 경과_19 제1절 주제 선정 21 제2절 사전 준비 74 제3절 홍보 및 성과 확산 103 제3장 ‘제 7회 교육 ODA 컨퍼런스’ 내용_111 제1절 기조강연 113 제2절 세션Ⅰ: 비대면 사회, ICT 기술을 접목한 초중등교육 ODA 최근 동향과 과제 116 제3절 세션Ⅱ: 포스트 코로나 19, 국제개발 협력분야 고등·평생직업교육의 뉴프런티어 126 제4절 세션Ⅲ: 국제개발협력 커리어를 꿈꾸는 미래 인재와의 대화 135 제4장 ‘제 7회 교육 ODA 컨퍼런스’ 개최 사업 주요 성과_147 제1절 컨퍼런스 개최 관련 실적 149 제2절 참여자 만족도 조사 분석 154 제3절 주요 성과지표 분석 163 제5장 ‘교육 ODA 컨퍼런스’ 개최 사업의 향후 개선 방안_173 제1절 개선방안 175 제2절 시사점 및 향후 계획 180 참고문헌_183 부록_185 SUMMARY Ⅰ. Introduction_1 1. Program Contents 3 2. Program Method 9 Ⅱ. Process of ‘The 7th Education ODA Conference’ _19 1. Selecting themes 21 2. Preparing conference 74 3. Marketing conference 103 Ⅲ. Essence of ‘The 7th Education ODA Conference’ _111 1. Keynote speech 113 2. SessionⅠ: Prospect and challenges of ICT based ODA in Education in era of untact society 116 3. Session Ⅱ: Development Direction & Key Tasks for Korea Education ODA in Post COVID 19 Pandemic 126 4. Session Ⅲ: Dialogue with future talent in international education development 135 Ⅳ. Outcome of ‘The 7th Education ODA Conference’_147 1. Outputs of Conference 149 2. Analysis of Participant’s satisfactions 154 3. Analysis of Performance 163 Ⅴ. Improvement plan for ‘The Education ODA Conference’_173 1. Improvement plan 175 2. Suggestions & future plan 180 REFERENCE_183 SUPPLEMENT_185