본 연구는 아래와 같은 3가지 연구목적을 설정하였다. 첫째, 전문대학 1학년 학생의 언어능력, 수리능력 및 영어능력을 기존의 수학능력시험을 토대로 측정함으로써 전문대학 학생의 학습기초능력을 평가하고자 한다. 둘째, 전문대학 학생의 학습기초능력에 대해 학생과 교수의 인식 정도가 어떠한가를 파악하고자 한다. 셋째, 전문대학 학생들의 학습기초능력과 관련된 학생변수와 학교변수, 그리고 기타 관련 변수에 대한 정보를 탐색하여 전문대학 학생의 기초수학능력 향상을 위한 제언을 하고자 한다. The purpose of this study is to examine the basic learning competencies of the junior college students and to come up with the ways to improve the lack of learning competencies. Major research methodologies include literature review, data analysis, interview with teachers, focus group meeting with experts, tests for language, math and English, and survey by both students and teachers. The basic competencies are limited to language, mathematics and English. The test results show that 44% of students do not reach the minimum requirements for learning specialty courses in areas of language (Korean), 51% of students are below the minimum criterion in English, and 57% of students do not satisfy the minimum learning criterion in mathematics do not reach the minimum criteria. In terms of academic areas, students from nursing field had the highest scores, followed by those from industrial and social field, and those from arts field had the lowest scores. By gender, female students had higher scores than male students. In terms of locality, junior college students located in cities had higher scores than those from located at rural areas. ...
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 필요성 및 목적 1 2. 연구의 내용 2 3. 연구 방법 3 4. 용어의 정의 11
Ⅱ. 이론적 배경 12
1. 기초학습 평가 12 2. 학력 평가에 대한 배경 변인 16 3. 직업기초능력 19 4. 발달 교육 21 5. 최저 통과 점수 25 6. 전문대학의 특성 29 7. 학습기초능력의 개념 32
Ⅲ. 조사 분석 결과 34
1. 학습기초능력의 평가 34 2. 학습기초능력 인식 46 3. 학습기초능력 관련 변인 49 4. 학습기초능력 관련 교과 개선 56 5. 직업기초능력의 중요성 및 현황 인식 67