대학생의 대학교육만족도에 관한 잠재계층 분류 및 영향요인 탐색: 성장혼합모형(GMM)을 활용하여

Metadata Downloads
Alternative Title
Latent Class Analysis and Related Factors of University Educational Satisfaction: Using Growth Mixture Modeling
Author(s)
백상현
Publication Year
2021-10-06
Created
2021-10-06
Keyword
대학교육만족도대학생성장혼합모형종단연구Student Satisfaction on UniversityUniversity StudentsGrowth Mixture ModelingLongitudinal Analysis
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5656
Abstract
본 연구의 목적은 대학생들의 대학교육만족도가 시간에 따라 어떻게 변화하는지 파악하고자 한다. 더불어 하위요소에 따른 유형을 파악하고 개인 특성, 학습경험, 대학특성 변인이 대학교육만족도 유형에 주는 영향력을 검증하는 것이다. 이를 위해, 한국직업능력개발원에서 수집하고 있는 한국교육고용패널조사(KEEP) 중학생 패널 7차년도(2010년)에서 9차년도(2012년) 데이터 중 451명의 대학생을 분석에 이용하였다. 성장혼합모형을 적용하여 대학교육만족도 하위요소에 따른 유형을 분류하고, 다항로지스틱 회귀분석을 이용하여 대학교육만족도에 영향을 주는 변인을 탐색하였다.
분석 결과, 교육과정, 시설지원 영역에서는 중수준 유지형, 저수준 유지형의 2개의 잠재계층이 도출되었으며, 교수상담, 교수-학습지원 영역에서는 중수준 유지형, 상승형, 하락형의 3개의 잠재계층이 도출되었다. 다항로지스틱 회귀분석을 이용하여 영향 요인을 검증한 결과, 개인 특성 변인에서 성별, 전공계열, 자아존중감이, 학습 경험 변인에서는 복수전공 여부, 수업태도가 대학교육만족도 하위영역의 유형 분류에 유의미한 영향 요인으로 나타났다. 끝으로 연구결과를 바탕으로 한 제언과 한계점을 논의하였다.
The purpose of this study was to identify the type of educational satisfaction of college students and to test the influence of background variables on the type of educational satisfaction. For this purpose, 451 college students from KEEP data collected in the 7th year(2010) to 9th year(2012) were used for analysis. By using growth mixture modeling and multinomial logistic regression analysis, we classified the types according to educational satisfaction and explored background variables that affect educational satisfaction. According to the results of analysis, the domain of curriculum and university facilities and resources were divided into the medium level of maintenance group, and decrease group; teachinglearning support and interaction with professor into high level of maintenance group, decrease group, increase group. After verifying the effect of individual, learning experience and institutional variables on the classification of latent classes, among the individual variables were found gender, major and self-esteem were significant; among the learning experience variables were dual-major, class attitude. Based on the results, suggestion and limitation were discussed.
Table Of Contents
I. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 대학교육만족도의 개념 및 정의
2. 대학생의 교육만족도에 영향을 미친 요인
Ⅲ. 연구 방법
1. 분석 대상
2. 측정도구
3. 분석방법
Ⅳ. 연구 결과
1. 관련 변인들의 기술통계치
2. 교육만족도 변화의 잠재계층 유형 수
3. 잠재계층별 특징
4. 잠재계층 구분 영향요인
V. 논의 및 결론
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
백상현. (2021-10-06). 대학생의 대학교육만족도에 관한 잠재계층 분류 및 영향요인 탐색: 성장혼합모형(GMM)을 활용하여. 2021 KRIVET 패널 학술대회 논문집 : 한국교육고용패널.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.