고등학생의 학습동기 잠재프로파일에 따른 진로교육과 활동의 예측효과 및 대학생활만족도 차이분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis of the Predictive Effect of Career Education and Activities and Differences in College Life Satisfaction According to the Latent Profile of High School Students
Author(s)
장희선장선영
Publication Year
2021-10-06
Created
2021-10-06
Keyword
KeepLearning MotivationLatent ProfileCareer Education and ActivitiesCollege Life Satisfaction
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5665
Abstract
본 연구는 한국교육고용패널조사(KEEP)의 고등학교 2학년 데이터를 활용하여 학습동기 프로파일의 잠재집단 유형을 파악하고, 진로교육과 활동의 예측효과를 확인하고, 대학교 1, 2학년 시점에서 대학생활만족도 차이를 분석하고자 하였다. 이를 위해 기술통계, 상관분석과 잠재프로파일분석, 다항로지스틱회귀분석, 변량분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학교 2학년의 학습동기 잠재프로파일 결과 잠재집단은 ‘저수준 자율동기’, ‘고수준 자율동기’, ‘고동기’, ‘저동기’, ‘평균동기’의 5개의 집단유형으로 분류되었다. 둘째, 학습동기 잠재 프로파일 분류에 영향을 미치는 진로교육 및 활동으로 진로상담, 학과체험은 ‘저동기형’보다 다른 동기유형에 속할 확률을 높이며, 창의적 체험활동은 ‘고수준 자율동기’ 형에 속할 확률을 높이고, 직업실무체험은 ‘저동기형’에 속할 확률을 높이는 부적인 예측요인이었다. 셋째, 대학생활만족도에서 집단간 차이를 살펴보면 ‘자율동기형’이 다른 동기 유형보다 높은 만족도를 보였으며, ‘고동기형’은 ‘자율동기형’에 비해 상대적으로 낮았으며, ‘저동기형’과 ‘평균동기형’는 비슷한 수준으로 가장 낮은 만족도를 보였다. 본 연구의 결과는 학습동기 유형에 따른 효과적인 진로교육과 활동 지원 및 향후 만족스러운 대학생활에 시사하는 바를 제공할 것이다.
The purpose of this study were (1) to identify the latent group type of the learning motivation profile, (2) to confirm the predictive effect of career education and activities, and (3) to analyze the difference in college life satisfaction between first and second year university students using data from the second year of high school in the Korea Education and Employment Panel Survey (KEEP). For this purpose, descriptive statistics, correlation analysis, latent profile analysis, multinomial logistic regression analysis, and analysis of variance were performed. The results were as follows: First, the latent group was classified into five group types: ‘low-level autonomous motivation’, ‘high-level autonomous motivation’, ‘high motivation’, ‘low motivation’, and ‘average motivation’. Second, career counseling and academic experience increased the probability of belonging to a different motivation type than the 'low motivation type', and creative experiential activities increased the probability of belonging to the 'high level autonomous motivation' type. However, job experience was a predictive factor that increased the rate of 'low motivation'. Third, 'autonomous motivation' showed higher satisfaction with college life than other motivation types, and 'high motivation' was relatively low compared to 'autonomous motivation'. The results of this study will provide implications for effective career education and activity support according to the type of learning motivation and for a satisfactory college life in the future.
Table Of Contents
I. 서론
Ⅱ. 선행연구 검토
1. 학습동기 잠재프로파일 유형
2 학습동기, 진로교육 및 활동와 대학생활만족도
Ⅲ. 분석 대상 및 변수
1. 분석 대상
2. 측정변수
3. 분석방법
Ⅳ. 분석 결과 및 해석
1. 기술통계 및 상관관계 분석
2. 학습동기의 잠재프로파일 분석결과
4. 학습동기 잠재프로파일 분류에 따른 대학생활만족도 차이분석
V. 요약 및 결론
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
장희선. (2021-10-06). 고등학생의 학습동기 잠재프로파일에 따른 진로교육과 활동의 예측효과 및 대학생활만족도 차이분석. 2021 KRIVET 패널 학술대회 논문집 : 한국교육고용패널.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.