전문대학 교육과 자격제도의 연계 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Linkage Scheme Between Two - Year College Education and the Qualifications System
Author(s)
이정표김덕기김상진
Publication Year
2000-12-31
Created
2000-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/567
Abstract
본 연구는 전문대학 교육과 자격제도의 연계 방안을 마련하는 것을 목적으로 구체적인 하위 목적을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 전문대학 교육과 자격제도의 연계 필요성과 가능성을 탐색한다. 둘째, 최근 선진 외국에서 추진되고 있는 전문대학 교육과 자격제도의 연계 실태를 분석하고 그 시사점을 도출한다. 셋째, 우리나라의 현행 전문대학 교육과 자격제도의 연계 실태를 분석하고 개선에 대한 요구를 파악한다. 넷째, 전문대학 교육과 자격제도의 연계를 통해 전문대학 교육의 질을 제고하고 자격제도를 개선해 나가기 위한 방안을 제안한다.
The primary purpose of this study was to establish a linkage scheme between two-year college education and qualification system in order to provide the opportunity of the lifelong learning and develop the prominent human resource effectively. The following set of objectives were formulated to fulfill the study purpose.
1) To identify the necessity and feasibility of links between two-year college education and qualification system.
2) To analyze the current states and suggestions of the selected advanced countries where operate links between two-year college education and vocational qualification system.
3) To identify the current condition of links between two-year college education and qualification system.
4) To analyze the needs of links between two-year college education and qualification system.
5) To analyze cases of links between two-year college education and qualification system with the four selected national qualification items in order to draw out predicted problems and solutions.
6) To suggest the successful scheme which strengthen links between two-year college education and qualification system.
This study was conducted by literature review, case study, questionnaire survey, interview survey in Korea and selected foreign countries, conference, and seminar by experts.
...
Table Of Contents
연구요약
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 5
3. 연구 방법 9
4. 연구의 분석 틀 및 용어의 정의 15
II. 전문대학 교육과 자격제도의 연계 필요성 및 방향 21
1. 전문대학 교육의 운영 및 발전 방향 21
2. 기능대학 교육의 운영 및 발전 방향 29
3. 자격제도의 운영 개요 및 발전 전망 33
4. 전문대학 교육과 자격제도의 연계 필요성 및 방향 44
III. 외국의 전문대학 교육과 자격제도의 연계 실태 및 시사점 51
1. 일본 51
2. 미국 59
3. 호주 76
4. 영국 87
5. 시사점 99
Ⅳ. 전문대학 교육과 자격제도의 연계 실태 및 요구 분석 107
1. 전문대학 교육과 자격제도의 연계 운영 실태 107
2. 전문대학 교육과 자격제도의 연계 실태 및 요구 분석 118
Ⅴ. 자격종목별 전문대학 교육의 연계 사례 분석 153
1. 건축산업기사 153
2. 정보통신 산업기사 164
3. 물류관리사 174
4. 국내여행안내원 185
5. 사례 분석 결과 요약 및 시사점 194
VI. 논의 및 연계 방안 201
1. 연계 방향에 대한 논의 201
2. 전문대학 교육과 자격제도의 연계 방안 209
VII. 요약 및 제언 223
1. 요약 223
2. 제언 231
참 고 문 헌 239
ABSTRACT 245
부 록 253
[부록 1] 설문지(교수용/학생용) 255
[부록 2] 면담지 267
[부록 3] 전문대학의 자격취득 과정 개설·운영 실태 조사지 281
[부록 4] 전문대학의 교육과정과 자격취득 연계 실태 283
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이정표. (2000-12-31). 전문대학 교육과 자격제도의 연계 방안 연구.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.