미래 환경 변화에 따른 특성화고등학교 혁신역량 진단 및 개선 방안
- Alternative Title
- Developing and Measuring Innovation Capability in Specialized Vocational High Schools according to changes in the future society
- Author(s)
- 김종우; 변숙영; 김남희; 최수정
- Publication Year
- 2021-10-31
- Created
- 2022-01-07
- Keyword
- 특성화고등학교; 혁신역량; 혁신역량 진단 도구
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5700
- Abstract
- 본 연구는 학령인구 감소와 4차 산업혁명으로 인한 노동시장 재편으로 인한 일자리 감소 등의 문제점을 해결하기 위해 특성화고등학교가 현재 직면하고 있는 문제점을 파악하여 새로운 정책 대안을 마련할 필요가 있으며, 이를 위한 연구의 목적은 다음과 같다.
첫째, 특성화고등학교를 둘러싸고 있는 환경변화에 대해 탐색한다. 이를 위해 4차 산업혁명에 따른 미래 노동시장 환경변화와 특성화고등학교 학령인구 감소 및 정책환경 변화 등에 대해 탐색한다.
둘째, 특성화고등학교와 특성화고등학교를 둘러싸고 있는 거버넌스를 고려하여 혁신역량 진단도구를 개발한다.
셋째, 개발된 진단도구를 활용하여 특성화고등학교 혁신역량에 대한 진단을 실시하고 이를 토대로 개선 방안을 도출한다.
Specialized vocational high school is under severe pressure from new challenges such as decreasing the school-age population and changing the industrial structure. The government is encouraging the reorganization of specialized vocational high school departments and curriculums in the new technology field; however, it is unlikely to achieve the goal as it is being promoted without sufficient consideration for teachers, students, facilities, equipment, and finance.
The measuring of innovation capability means analyzing processes related to innovation activities and examining whether these activities are adequately planned and practiced for changes in the internal and external environment (Chiesa et al, 1996). Innovation is central to deal with environmental changes, however, little research has been conducted in the vocational education context. Motivated by this gap, we develop an innovation capability framework within the secondary vocational education sector.
This study aims to measure the innovative capabilities of specialized vocational high schools and derive improvements. In this study, considering that the concept of innovation competency in specialized vocational high schools is very limited, we defined innovation competency as the ability to perform innovation itself. In particular, the previous study focused on the result of innovation targeting the private sector. If this perspective is applied as our study, the process aspect of various educational activities in schools may be missed. Therefore, we have an approach that combines the innovation process and activities. ...
- Table Of Contents
- 요약
제1장 서 론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구의 내용 6
제3절 연구의 방법 7
제2장 특성화고등학교 운영실태 및 미래환경 변화 분석_11
제1절 특성화고 운영실태 분석 13
제2절 제4차 산업혁명으로 인한 영향실태 분석 36
제3장 특성화고등학교 지원 제도 분석_75
제1절 관련 법령 분석 77
제2절 지원 정책 분석 85
제4장 혁신역량 개념 및 진단도구 적용 사례_115
제1절 혁신역량에 대한 개념 분석 117
제2절 국내 혁신역량 진단 사례 125
제3절 국외 혁신역량 진단 사례 136
제4절 혁신역량 진단에 관한 선행연구 160
제5장 특성화고등학교 혁신역량 진단도구 개발_173
제1절 혁신역량 진단도구 개발방향 175
제2절 혁신역량 진단도구 개발 180
제3절 혁신역량 진단조사 결과 191
제6장 특성화고등학교 혁신역량 개선 방안_203
제1절 혁신역량 영역별 개선 방안 205
제2절 정책 제언 217
SUMMARY_221
참고문헌_225
부록_239
[부록 1] 혁신역량 진단도구 문항 수정 전후 비교표 241
[부록 2] 혁신역량 진단조사 설문지(교사용) 249
[부록 3] 혁신역량 진단조사(2차) 분석 결과표 258
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 김종우. (2021-10-31). 미래 환경 변화에 따른 특성화고등학교 혁신역량 진단 및 개선 방안.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.