본 연구의 목적은 미래 교육환경과 교육정책의 변화를 반영하여 기존의 ‘2015 진로교육 목표와 성취기준’을 개정하기 위한 자료를 산출하는 것이다. 국가 수준의 진로교육 목표와 성취기준을 개정하여 학교 현장의 교과 및 비교과 진로교육의 기획과 운영에 지침과 준거를 제공하려고 한다. The purpose of this study is to explore basic data for revising the existing 2015 Career Education Goals and Achievement Standards by reflecting changes in the future education environment and education policy. By revising national-level career education goals and achievement standards, guidelines and standards for the planning and operation of career education in the curriculum and comparison department of the school field will be provided. This study was largely carried out through six stages. The sixth stage was conducted in the order of reviewing the preceding research step, analyzing the second stage overseas career education guidelines, establishing a third stage revision plan, collecting opinions from experts in the fourth stage, finalizing the fifth stage, and deriving policy suggestions in the sixth stage. Four major research methods were used to conduct for this study, including literature research, expert advisory council, meetings with officials, and expert opinion surveys. ...
Table Of Contents
요 약 제1장 서 론_1 제1절 연구의 필요성 및 목적(目的) 3 제2절 연구 방법 6 제3절 연구의 제한점 10 제2장 해외 사례와 선행연구_13 제1절 해외의 진로개발 가이드라인 15 제2절 진로발달 이론 36 제3절 국내의 선행연구 45 제4절 학교급별 진로발달의 특징 57 제3장 진로교육 목표와 성취기준 개정 방향_63 제1절 진로교육 목표와 성취기준의 개정 방향 및 전략 65 제2절 진로교육 목표 개정 75 제3절 진로교육 성취기준 개정 84 제4장 진로교육 전문가 의견 조사_93 제1절 진로교육 전문가 의견 조사 개요 95 제2절 1차 진로교육 전문가 의견 조사 97 제3절 2차 진로교육 전문가 의견 조사 100 제4절 3차 진로교육 전문가 의견 조사 114 제5절 소결 115 제5장 학교 진로교육 목표 및 성취기준 연구_119 제1절 학교급별 진로교육 목표(안) 121 제2절 진로교육 영역별 목표와 내용 요소(안) 122 제3절 진로교육 영역별 목표와 성취기준(안) 125 제6장 정책제언_135 제1절 교육과정 운영 137 제2절 진로교육 연수 및 콘텐츠 개발 141 SUMMARY_145 참고문헌_147 부 록_155 <부록 1> 1차 전문가 의견 조사지 157 <부록 2> 2차 전문가 의견 조사지 171 <부록 3> 3차 전문가 의견 조사지 186 <부록 4> 2015년도 안과 수정안의 진로교육 영역별 목표 연계표 203 <부록 5> 2015년도 학교 진로교육 목표와 성취기준 211