교과교육을 통한 환경교육 강화 방안 연구 : 초·중·고등학교의 실과 (기술·가정) 교과를 중심으로
- Alternative Title
- Strategies for Strengthening Subject-Based Environmental Education
- Author(s)
- 이용순; 박종성; 서우석; 최석진; 이선경
- Publication Year
- 2000-12-31
- Created
- 2000-12-31
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/572
- Abstract
- 본 연구의 목적은 환경교육의 목표 영역이 뚜렷하고 직업교육의 교양 교육적 성격을 띠고 있어 초·중등 학교에서 이수시키고 있는 실과(기술·가정) 과목을 중심으로 환경교육 내용을 체계적으로 조직·운영할 수 있는 방안을 마련하는 데 있다. 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 하위 목표는 첫째, 제 7 차 교육과정의 실과(기술·가정), 농업과학, 공업기술, 가정과학 교과목에서 환경교육 내용의 구체적인 조직 방안을 마련하고, 둘째, 이들 교과목에서의 환경교육 교수·학습 방법 및 평가 방안을 마련하며, 셋째, 이들 교과목들의 교과용 도서 개발자들이 교과서 집필시 반영해야 할 유의 사항 및 예시 자료를 제시하는 것이다.
This study is designed to come up with methods to systematically organize and manage environmental education, focusing on Practical Arts(Technology and Home Economics) which are related with environmental education, and at the same time are taught as cultural subjects on the curriculum of elementary, middle and high schools. The specific sub-objectives are first, to prepare specific measures to systematically organize contents of environmental education in the Practical Arts(Technology & Home Economics), Agricultural Science, Industrial Technology and Home Science of the 7th curriculum, second, to prepare methods to teach, learn and evaluate environmental education in these subjects, and third, to present points to be considered when authors develop textbooks and provide illustrative reference materials.
This study was conducted through the review of reference materials, analysis of environmental education system in the 6th and 7th curriculum and textbooks, consultation with specialists council and questionnaire survey.
- Table Of Contents
- 연구요약
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 3
3. 연구 방법 4
4. 연구의 추진 절차 및 제한점 7
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 환경교육의 목표와 내용 체계 9
2. 환경교육의 교수·학습 및 교과별 접근 21
3. 실과(기술·가정) 교과의 특성 27
Ⅲ. 제6차 실과(기술·가정) 교과 교육 과정에서의 환경교육 실태 51
1. 교육과정 및 교과서에서의 환경교육 51
2. 환경교육 실태에 대한 설문 조사 결과 99
3. 시사점 113
Ⅳ. 제7차 실과(기술·가정) 교과에서의
환경교육 강화 방안 117
1. 실과(기술·가정) 117
2. 농업과학 146
3. 공업기술 173
4. 가정과학 185
Ⅴ. 요약 및 제언 215
1. 요 약 215
2. 제 언 225
참 고 문 헌 227
Abstract 233
부 록 243
- Publisher
- 한국직업능력개발원, 한국교육과정평가원
- Citation
- 이용순. (2000-12-31). 교과교육을 통한 환경교육 강화 방안 연구 : 초·중·고등학교의 실과 (기술·가정) 교과를 중심으로.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.