지식정보의 급속한 변화와 직장인의 재교육 수요 급증으로 첨단 정보통신 기술의 교육적 활용에 대한 욕구가 증대되고 있다. 공공 기관 및 교육기관 뿐 아니라 일반 기업에서까지 사원들의 재교육을 위해 시, 공간적 제한을 해결해 줄 수 있는 대안적 교육방법으로 사이버 교육에 대한 관심이 높아지고 있기 때문이다. 우리의 사이버 시장은 다른 선진국과 비교해 볼 때 비교적 빠른 속도로 발전하고 있음에도 불구하고, 기술 및 인프라 구축이 실제 그 속에 실릴 컨텐츠를 고려하지 않은 채 발전해 왔으며 따라서 기대했던 또는 하고 있는 만큼의 욕구 충족을 시키지 못하고 있는 실정이다. 21세기 인터넷의 가장 강력하고 희망적인 시장으로 보이고 있는 사이버 교육도 여러 가지 이유로 당초 예상했던 만큼의 빠른 성장을 보이고 있지는 못하고 있다. 이 연구는 이러한 새로운 커뮤니케이션 형태를 어떻게 하면 교육과 연결시켜 가장 효율적으로 자원을 개발하는 데 활용할 수 있는 지에 대한 종합적 성찰을 목적으로 한다. 이를 위해 사이버를 통한 인적자원개발의 중요성과 인프라의 발달을 기술적·교육적·심리적·제도적 관점에서 자세히 살펴보고, 가장 핵심적인 문제점들을 보다 나은 정책적·제도적·교육 환경적 그리고 커뮤니케이션적 전략과 발전 방향으로 연결시키고자 하는 연구이다. 아울러 국내외 사이버 교육의 현황 및 성공 사례들을 살펴 이들 제안을 보다 현실적이고 실행 가능한 것이 되도록 하는 것이 본 연구의 목적이다. This study aims to present the comprehensive and inclusive understanding on cyber learning and education, mainly for human resource development. Research in this area has been focused on technology and new media as a hardware, which facilitated the advances both in quantity and quality of the education in certain extents. However, those progressions are limited within technology per se, overlooking the issues related to the total quality of educational systems and to the psychological barriers that the users might get into in the cyber space. This study investigates technological problems as a barrier to the human resource development by looking more closely on the educational policies and systems and tries to suggest more accessible and effective way of getting over the problems. And it continues to search the ways to manage better quality education programs by examining the present status of cyber education, connected to develop programs and to design the detailed teaching methods that can overcome psychological needs and difficulties of the users. All these issues are exemplified and reaffirmed by the cases practiced in many educational institutions around the world. Unlike our expectations, limitation in the accessibility were found; many people were unfamiliar and intimidated using internet itself. This study suggests to develop the tutoring programs which give full guides and supports to many fearful users, and get the online management and evaluation of the programs as a systematic whole. For all these, publicity and PR programs on-line and off-line are also suggested. The cyber education is not limited to hardware but to the ways we work, the organizational cultures, capabilities of using the hardwares and softwares. Therefore, more systematic and total changes need to be put all together for higher quality education in the cyber space. This study proposes detailed and specific teaching and tutoring programs that entail the contents arising from the newly developed labor markets, the computer using skills, and communicability in the cyber and new media.
Table Of Contents
연구요약 I. 연구 배경 및 목적 1 II. 연구의 내용, 범위 및 연구 결과 3 1. 사이버를 통한 인적자원개발의 중요성 및 현황 3 2. 사이버 교육의 기술적 문제 4 3. 사이버 교육의 교육적 문제 4 4. 사이버 교육의 심리적 문제 5 5. 사이버 교육의 정책 및 제도적 문제 6 III. 사이버 공간의 제반 문제 및 해결 방안 7 1. 하드웨어 환경과 현안 8 2. 소프트웨어 환경과 현안 20 3. 사이버 교육에서의 교육적 문제: 교육의 질 관리를 중심으로 48 4. 사이버 교육의 심리적 문제 : 사이버 사용의 심리적 장애를 중심으로 80 5. 사이버 교육의 정책적·제도적 문제 106 IV. 사이버 교육의 국내외 사례 121 1. 대학교육/고등교육 121 2. 기업교육/직업교육 147 3. 평생교육 152 4. 초·중등교육 156 5. 논의 및 시사점 167 V. 결론 및 사이버 교육의 정책적 고려 사항 171 1. 기업 차원 사이버 교육의 정책적 고려사항 171 2. 정부 차원의 정책과제 173 3. 사이버 교육의 질 관리를 위한 제언 175 4. 사이버 교육 활성화를 위한 기술적 차원의 제언 176 5. 사이버 교육 활성화를 위한 교수설계 제언 177 참고문헌 183 ABSTRACT 189