4차 산업혁명에 대응한 직업교육훈련기관 신산업분야 교원운영 패러다임 전환 연구(2021)

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on a Paradigm Shift Regarding Managing Faculty of New Industries in Vocational Education and Training Institutions in Response to the Fourth Industrial Revolution (2021)
Author(s)
김종욱김한성정재화김경희한애리주휘정전종호안재영
Publication Year
2021-12-31
Created
2022-04-05
Keyword
4차산업혁명고등직업교육훈련기관신산업분야교원운영
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5751
Abstract
이 연구는 4차 산업혁명으로 변화하는 신산업분야의 직업교육훈련을 실행하기 위해 고등직업훈련기관인 전문대학/폴리텍대학의 교원운영(자격, 선발, 역량개발, 평가/보상)과 관련된 실태 및 이슈를 파악하고 분석하여 신산업분야의 교원운영 제도 개선 방안을 제시하고자 한다.
To cultivate a creative and innovative middle-skilled labor force at the advent of the Fourth Industrial Revolution in which info-communications-based industrial infrastructure changes are taking place, it is necessary to understand the state of faculty management (qualification, selection, competency development, evaluation/compensation) in key higher vocational education and training institutions such as vocational colleges and polytechnics and to analyze the associated issues - for an urgent improvement of the quality of faculty management systems. In particular, in the case of new industries, it is expected that there will be challenges securing faculty members who possess both expertise in their respective fields and competencies as an educator; thus, solutions to such foreseeable issues should be actively sought.
The objective of this study was to identify and analyze the current state and issues of faculty management (qualification, selection, competency development, evaluation/compensation) in higher vocational education and training institutions such as vocational colleges and polytechnics, with the goal to propose a plan for the improvement of the faculty management system. The implications of this study are notable in the implementation of vocational education training in new industries that are constantly changing as a result of the Fourth Industrial Revolution.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서 론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구의 내용 및 방법 8
제3절 연구의 범위 16
제2장 신산업분야 인력 현황 및 정책 분석_21
제1절 신산업분야 산업 및 인력 현황 23
제2절 신산업분야 정부 인력양성 정책 47
제3절 소결 58
제3장 고등직업교육기관 신산업분야 학과 및 교원 현황 분석_61
제1절 고등직업교육기관 신산업분야 학과 현황 및 교육과정운영 사례 분석 63
제2절 고등직업교육기관 신산업분야 교원 현황 및 교원운영사례 분석 94
제3절 소결 142
제4장 신산업분야 기업인력 수요 및 고등직업교육기관 교원 요구 분석_151
제1절 신산업분야 기업인력 현황 및 요구 분석 153
제2절 고등직업교육기관 신산업분야 교원운영 요구 분석 182
제3절 소결 221
제5장 결론 및 제언_227
제1절 결론 229
제2절 교원운영 개선 방안 241
제3절 정책 제언 251
Summary_257
참고문헌_277
부 록_285
[부록 1] 전문대학/폴리텍대학 신산업분야 교육훈련 및교원운영 요구 분석을 위한 설문지 287
[부록 2] 신산업분야 기업 요구 분석을 위한 설문지 304
[부록 3] 전문대학/폴리텍대학 신산업분야 교원운영 패러다임도출을 위한 FGI 질문지(교원 대상) 317
[부록 4] 전문대학/폴리텍대학 신산업분야 교원운영 패러다임도출을 위한 FGI 질문지(기업 대상) 332
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
김종욱. (2021-12-31). 4차 산업혁명에 대응한 직업교육훈련기관 신산업분야 교원운영 패러다임 전환 연구(2021).
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.