직업교육으로서의 고등교육단계 전문교육 발전 방안 : 단기과정 중심

Metadata Downloads
Alternative Title
Ways to Develop Vocational and Technical Education as Specialized Education at Higher Level Learning : Focusing on the Short-Term Programs
Author(s)
신익현강일규
Publication Year
2001-03-20
Created
2001-03-20
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/576
Abstract
본 연구는 고등교육이 현재 담당하고 있거나 앞으로 담당해야 할 직업교육 방향의 탐색과 관련하여 직업교육으로서의 고등교육단계 전문교육의 발전 방안을 제시하고자 수행되었다. 이를 위하여, 고등교육기관 내에서 수행되고 있는 현행의 직업교육 실태와 문제점을 파악하고 그를 바탕으로 하여 고등교육단계 내 직업교육의 발전 방향을 탐색하여, 그 방향이 관련 정책의 개발에 있어 합리적인 투입요소가 될 수 있도록 정책 방안을 도출하여 제시하고자 하였다. 이를 좀 더 상세히 기술하면 다음과 같다.
고등교육단계에서 전문적 수준의 직업교육을 담당하고 있다고 판단되는 단기과정의 운영 실태의 조사 및 관련 요구의 진단
- 직업교육으로서의 고등교육단계 전문교육 개념의 정리
- 단기과정을 중심으로 하여 고등교육기관 내에서 수행되고 있는 전문적 수준의 직업교육과정 운영상의 주요문제 및 요구의 파악

미국과 일본의 단기과정 운영 사례의 분석
- 단기과정 운영 실태의 분석- 단기과정 운영 표본의 확보와 관련 시사점의 도출

고등교육기관에서 담당하는 전문적 수준의 직업교육의 발전 방향 및 발전 방안의 제시
Professionalism in higher education, especially for vocational education, has been nourished in accordance with advancements in technologies and with accumulating related knowledge in the information age. However, general understandings over vocational education are not still common and favorable to the higher education level, demands on high level human resources leads to these trends further though.
Universities and colleges have contributed so impressively to education and training of high level human resources. Short-term programs in universities and colleges are considered to be flexible and effective educational delivery methods because they are adjustable in every stage enough to answer for rapid changes in industrial surroundings.
To understand these trends and to verify the roles of these short-term programs in universities and colleges, further analytical stages to identify the current practices of vocational education in higher education and to search for more strategic planning were required.
Based on these necessities, the study was to identify the current managemental status of short-term programs in universities and colleges which were thought to be installed to answer directly for the vocational education needs in higher education institutes, and, in the end, to propose policy suggestions for the development of vocational aspects of higher learning.
...
Table Of Contents
연구 요약
I. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구의 내용과 방법 5
3. 용어 정의와 연구 범위 및 제한점 8
II. 직업교육으로서의 고등교육단계 전문교육과 단기과정 15
1. 직업교육 기반으로서의 고등교육기관의 성장 15
2. 고등교육단계 직업교육관 24
3. 고등교육단계 직업교육과 전문성 28
4. 전문직업교육장치로서의 고등교육기관 내 단기과정 37
III. 직업교육으로서의 단기과정 운영 실태 및 문제점 49
1. 설치 및 운영 관련 법제 49
2. 개설·운영 유형 52
3. 개설·운영 실태와 문제점 56
4. 단기과정 운영 실태와 문제점 분석 결과에 대한 논의 113
IV. 미국과 일본의 고등교육기관 내 단기과정 운영 사례 117
1. 분석 준거 117
2. 미국 119
3. 일본 131
4. 시사점 149
V. 단기과정 중심의 고등교육단계 전문직업교육의 발전 방안 151
1. 기본 전제 151
2. 발전 방향 154
3. 발전 방안 155
Ⅵ. 결론 및 정책 제안 165
1. 요약 및 결론 165
2. 정책 제안 168
참고문헌 175
ABSTRACT 179
부 록 187
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
신익현. (2001-03-20). 직업교육으로서의 고등교육단계 전문교육 발전 방안 : 단기과정 중심.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.