전문대학 수업연한의 탄력적 운영 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Duration of Study at Junior Technical Colleges
Author(s)
신익현박태준김선희
Publication Year
2000-11-22
Created
2000-11-22
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/593
Abstract
이 연구는 전문대학이 미래산업사회에서 필요로 하는 유능한 전문기술인의 양성기능을 담당하고 있는 전문대학이 그 설립 목적을 달성하고 그에 따른 고등교육단계에서의 전문직업교육을 효과적으로 수행해 낼 수 있도록 하기 위한 방편으로서의 수업연한의 탄력적인 운영 방안을 모색하고자 수행되었다. 이를 위하여, 다음과 같은 목표들을 달성하고자 여러 가지 연구 활동이 계획?수행되었다.
(1) 전문대학 수업연한의 탄력적 운영에 관련되는 배경적 요인들에 대한 심층적인 분석
(2) 전문대학 수업연한의 탄력적 운영과 관련한 전문대학 현장의 요구와 실태의 조사
(3) 전문대학 수업연한과 관련하여 외국의 고등교육기관에서 운영되고 있는 수업연한 실제에 대한 분석
(4) 전문대학의 교육목적을 달성하기 위한 수업연한의 탄력적 운영 방안과 관련한 정책의 제안
Study Backgrounds
Currently, most Korean professional colleges are adopting a two-year study duration type, while some of them are choosing a three-year operational mechanism. Interestingly, it is pointed out that the current study duration of two-years in these colleges might be a bottleneck in educating professional and technical manpower who are thought to be the major sources for the national prosperity.
The following situations are addressing further that this issue be corrected for the educational improvement in these two-year colleges:
(1) Amounting necessities of reform in the educational structure of two-year colleges;
(2) More requests to establish the revised educational goals for these two-year colleges enough to meet the educational needs from the rapid changing society and from the labor market;
(3) Emphasis on an adoptable curriculum to train the mid-level technicians in two-year colleges;
(4) Advent of the possibility of using new educational techniques and teaching methods for better educational effectiveness.
To answer for these constructive aspects and necessities, it is proposed to have more flexibilities in managing the study duration system. In consideration of these circumstances, the following study objectives were sought for:
(1) Analysis of the background aspects seated in the current length of study in two-year colleges;
(2) Surveys on and understanding of the current situations that these two-year colleges are facing in relation to adopting the current study duration type;
(3) Reviews of the foreign study duration system in Japan and the United States of America, especially to understanding something of the operational aspects;
(4) Making policy suggestions to make the study length regulation flexible for the improvement of two-year college education.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용과 범위 3
3. 연구의 방법과 절차 4
4. 연구의 추진 일정 6
5. 용어의 정의 7
Ⅱ. 전문대학 수업연한의 탄력적 운영 방안 탐색의 배경 9
1. 수업연한 관련 전문대학의 당면 과제 9
2. 전문대학 수업연한 탄력적 운영 방안 탐색 영역 22
3. 전문대학 수업연한 운영 관련 선행 연구 43
Ⅲ. 전문대학 수업연한 운영에 관한 실태조사 57
1. 전문대학 수업연한 운영에 관한 의견조사 57
2. 전문대학 전공학과별 교육과정 운영상의 수업연한 탄력화 요구 86
Ⅳ. 외국 고등교육기관의 수업연한 운영 107
1. 일본 107
2. 미국 112
3. 기타 국가 123
4. 시사점 128
Ⅴ. 전문대학 수업연한의 탄력적 운영 방안 133
1. 기본 방향 133
2. 탄력적 수업연한 운영 방안 137
3. 기대효과 및 향후의 문제 151
참고 문헌 159
ABSTRACT 161
부록 167
Publisher
교육부, 한국직업능력개발원
Citation
신익현. (2000-11-22). 전문대학 수업연한의 탄력적 운영 방안.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.