교육기회 획득에 대한 가정배경과 학교경험의 영향
- Alternative Title
- A Study on the Effect of Student Background and Schooling on Educational Opportunity
- Author(s)
- 김성식
- Publication Year
- 2006-10-24
- Created
- 2006-10-24
- Keyword
- 교육기회; 가정배경; 고등학생
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6015
- Abstract
- 이 연구는 우리나라 중, 고등학교 학생들이 상급 학교에 진학하는 데 가정배경의 차이와 학교 경험의 수준이 어느 정도 영향을 미치는가를 분석하였다. 한국교육고용패널 자료를 분석한 결과는 부모의 학력이 높을수록, 부모의 소득 수준이 높을수록 더 많은 교육기회를 얻고 있다는 것을 보여준다. 반면 여학생은 남학생보다 4년제 대학교육의 기회 획득에 있어서 불리한 위치에 있다. 학생 수준의 배경을 통제하면 학교 배경에 따른 교육 기회의 차이는 나타나지 않고 있다. 사회 경제적 배경의 맥락 효과는 교육 기회 배분에 대해서 크게 작용하지 않는다. 다음으로 학교 경험에 대한 분석 결과는 긍정적인 학교 경험이 상급학교 진학 가능성을 높인다는 사실을 부분적으로 보여주고 있다. 학생들이 학교 생활에 만족하는 경우 일반계 고등학교 진학 비율이 높았고, 존경하는 교사가 있는 학생이나 교장의 리더쉽이 잘 작동하는 학교에서는 4년제 대학의 진학 비율이 높았다. 그러나 이와 같은 학교의 영향은 학생의 성취 수준을 통제하고 분석 대상을 일반고 학생으로 한정할 때 대부분 사라지는 것으로 나타난다. 상급 학교의 진학에 가장 중요한 영향을 미치는 것은 학생들의 성취 수준이라는 것이다. 그러나 학생들의 학업 성취도 가정 배경과 학교 교육에 의해서 역시 영향을 받을 수 있다는 점에서 추가적인 분석이 필요하다.
This study investigated the extent to which educational opportunity is depend on student's backgrounds and experiences of schooling. Especially, this study focused on whether social backgrounds of student are still influential on probability of his/her access to higher education after his/her ability controlled. And, it is paid attention to the fact that the disparity of educational opportunity has been concealed by the qualitative differentiation in higher education: university, junior college, and etc. including employment. Given the concerns, this study analyzed the educational paths of 5,232 students in 200 schools. The relevant data was selected and transformed from the Korean Education and Employment Panel(KEEP) data sets. As the outcomes are binary or multinomial variables, the analysis was conducted with Hierarchical Generalized Linear Modeling(HGLM). The result confirms that such student background as parents education, family income, and gender, are positively associated with probability of access to upper education, and also partly supports that schooling could be effective on educational opportunity. However, the effects of school variables have disappeared when the targets were confined to students of general high school. The effect of school and schooling on entrance to higher education need to be analyzed further with more school related variables.
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론
Ⅱ. 자료 및 분석 방법
1. 분석 자료
2. 연구 방법
Ⅲ. 분석 결과
1. 중학교에서 고등학교로의 진학
2. 고등학교에서 대학으로의 진학
3. 일반고에서 대학으로의 진학
Ⅳ. 결론
참고문헌
Abstract
토론문
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 김성식. (2006-10-24). 교육기회 획득에 대한 가정배경과 학교경험의 영향. 제2회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.