평생 직업교육훈련 종합 대책 (Ⅱ)

Metadata Downloads
Alternative Title
The Comprehensive Scheme For Lifelong Vocational Education and Training (II)
Author(s)
이정표고혜원
Publication Year
2001-08-10
Created
2001-08-10
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/651
Abstract
본 연구는 1차년도 연구의 후속 연구로서 국내 평생 직업교육훈련의 운영 실태와 문제점을 진단하고, 외국 사례 분석을 통해 평생 직업교육훈련의 발전 대책을 종합적으로 마련하는 데 목표를 두고 추진하였다. 연구 목적을 보다 구체적으로 제시하면 다음과 같다.
첫째, 우리 나라의 평생 직업교육훈련 운영 실태를 진단하고 문제점을 도출한다.
둘째, 선진국의 평생 직업교육훈련 정책 및 운영 실태를 분석하고, 그 시사점을 살펴본다.
셋째, 예시적으로 군인, 장애인, 수용자, 고령자 집단을 선정하여 대상별 구체적인 평생 직업교육훈련 운영 실태와 문제점을 분석하고 발전 과제를 도출한다.
넷째, 평생 직업교육훈련을 발전적으로 추진해 나갈 수 있는 대책을 종합적으로 제시한다.
As a two-year project from 2000 to 2001, this study aims to develop a comprehensive development plan for lifelong vocational education and training. This will enable the nation to better respond to internal and external environmental changes by developing individual proficiency, and provide support for the development of job competence of all citizens.
The proceedings of the study during the current year - or the second year of the project - is focused on the assessment of the current status of Korea's lifelong education and training in order to identify related issues. Moreover, policies and operations of lifelong vocational education and training programs in such advanced countries as Japan, Australia and Britain are analyzed and useful implications are extrapolated. Furthermore, groups of military servicemen, incarcerated inmates, handicapped and senior citizens were selected to evaluate the operation of lifelong vocational education and training for each group. Finally, comprehensive plans to improve lifelong vocational education and training are developed.
Also, the study categorizes lifelong vocational education and training system into several sub-areas: learning/career and counseling/employment information systems; operational systems for lifelong vocational education and training; assessment and recognition system of lifelong vocational education and training; and government's administrative and financial support system.
The study adopts several research methods, such as literature and data analysis, meetings of professional council, discussion sessions, and interviews. Also, an advisor panel was formed. ...
Table Of Contents
연구요약
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 질문 4
3. 연구 내용 5
4. 연구의 방법 9
5. 용어의 정의 및 연구 범위 11
II. 평생 직업교육훈련의 운영 실태 진단 17
1. 학습·진로·고용 정보 지원 실태 17
2. 평생 직업교육훈련 운영 실태 32
3. 평생 직업교육훈련 평가·인정 실태 53
4. 평생 직업교육훈련 운영 지원 실태 67
III. 외국의 평생 직업교육훈련 발전 동향과 시사점 85
1. 일본 85
2. 호주 100
3. 영국 116
4. 각국의 주요 특징 비교 및 시사점 146
IV. 대상별 평생 직업교육훈련의 운영 실태와 발전 과제 155
1. 군인 155
2. 장애인 169
3. 수용자 184
4. 고령자 202
V. 평생 직업교육훈련의 발전 대책 217
1. 평생 직업교육훈련의 비전과 목표 218
2. 기본 추진 방향 220
3. 추진 방안 및 전략 222
4. 과제 추진 방식 241
5. 관련집단의 역할 및 기대 효과 247
참고문헌 251
ABSTRACT 257
부 록 265
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이정표. (2001-08-10). 평생 직업교육훈련 종합 대책 (Ⅱ).
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.