일반계 고등학생의 직업결정에 영향을 미치는 요인

Metadata Downloads
Author(s)
김정숙황여정
Publication Year
2007-10-09
Created
2007-10-09
Keyword
일반계 고등학생직업결정
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6625
Abstract
본 연구는 한국교육고용패널(KEEP) 자료의 중학교 3학년 3차 데이터를 이용하여 일반계 고등학생의 희망직업 결정여부에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 분석 결과, 일반계 전체 고등학생들의 직업결정에는 성별, 가정 내에서의 직업·학교·학과에 대한 정보탐색 활동, 학교 내 상담 경험, 적성에 대한 인지가 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 직업결정 여부에 영향을 미치는 요인들 간의 성별 차이를 살펴보기 위해 전체 고등학생을 남학생과 여학생으로 분리하여 분석한 결과, 남학생의 경우 직업결정에 유의미한 영향을 미치는 변인들은 가정 내에서 이루어지는 직업·학교·학과에 대한 정보탐색 활동과 본인의 적성에 대한 인지여부가 강력한 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 반면 여학생의 경우, 자아개념이 강하고, 부모에 대한 의존도가 낮고, 학교에서 진로상담 경험이 있으며, 본인의 적성을 인지하고 있을수록 직업결정 가능성이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 진로지도의 중요성이 입증된 것이라 할 수 있고, 또한 성별에 따라 진로지도 방안이 달라져야 함을 시사한다.
This study examines factors which influence job decisions of general high school students using the 3rd wave of KEEP(Korea Education and Employment Panel) data. The researchers find that the variables such as sex, job(schools, departments) exploring activities, experience of career counseling in school, and recognition of self aptitude have a significant effect on their job decisions. Also, the difference of job decisions between male and female students are analyzed. The male students' job decisions are affected by job(schools, departments) exploring activities, and recognition of self aptitude. However, in female students' case, self concepts, dependency on their parents, experience of career counseling in school, and recognition of self aptitude exert a positive influence on their job decisions. This results address the importance of career guidance and imply that career guidance strategies should be different between male and female students.
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 분석 및 연구결과
Ⅴ. 결 론
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
김정숙. (2007-10-09). 일반계 고등학생의 직업결정에 영향을 미치는 요인. 제3회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.