직무 및 작업조직 특성이 공식, 비공식 학습에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
안성익이동명
Publication Year
2008-09-23
Created
2008-09-23
Keyword
직무작업조직공식학습비공식학습jobwork organizationformal learninginformal learning
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6648
Abstract
본 연구는 다수준모델을 적용하여 작업조직 및 직무 특성과 개인의 공식, 비공식 학습의 관계를 규명하고자 하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 개인의 공식, 비공식 학습의 정도는 전반적으로 낮았다.
둘째, 작업조직의 특성 중 결과피드백이 공식학습의 참가 및 효과 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 직무 특성 변수 중에서는 구성원의 학습참여주도성과 수련수준이 공식학습의 참가 및 효과 모두에 긍정(+)적 영향을, 개인의 문제해결참가는 부정(-)적 영향을 미치고 있었다. 한편, 비공식 학습에 대해서는 숙련수준만이 의미있는 영향을 미쳤다.
넷째, 공식교육훈련의 경우, 작업조직수준의 복잡성과 개인수준의 학습참여주도성, 규모와 숙련수준은 각각 긍정(+)적 측면에서 교차수준 상호작용효과가 있는 것으로 나타났다. 반면, 결과피드백과 문제해결참가는 부정(-)적 측면에서 상호작용효과가 나타나 공식 학습을 저해하는 것으로 나타났다. 비공식 학습의 경우에는 복잡성과 숙련수준만이 긍정(+)적 측면에서 의미있는 교차수준 상호작용효과가 있었다.
This article examines the effects of work organization's and job's characteristics on the formal and informal training of employees through the 2-level HLM(hierarchical linear modeling). The results are as follows;
First, both of the level of the formal and informal training of employees are low.
Second, only performance feedback, as measured by the rate of performance pay against base wage, among work organization's characteristics has a effect on the formal training of employees.
Third, of job's characteristics, the initiative in participating in learning and the ability, of employees, have positive effects on the formal training of employees, but employee's participation in problem solving has a negative effect on it. And only the ability of employees has a positive effect on the informal training of employees.
Fourth, in the case of formal learning, there are positive cross-level interactions between complexity and the initiative in participating in learning, size and the ability of employees. And there is a negative cross-level interactions between performance feedback and employee's participation in problem solving. In the case of informal learning, there is positive cross-level interaction between complexity and the ability of employees.
Table Of Contents
1. 서론
2. 이론적 배경 및 가설
3. 연구방법
4. 분석결과
5. 결론
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
안성익. (2008-09-23). 직무 및 작업조직 특성이 공식, 비공식 학습에 미치는 영향. 제2회 인적자본기업패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > II. HCCP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.