인적자원의 네트워킹 능력이 기업 성과에 미치는 영향

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Alternative Title
Organizational Networkability and Its Impact on the Corporate Competitiveness and Financial Performance
Author(s)
박상범
Publication Year
2008-09-23
Created
2008-09-23
Keyword
경영 의제인적자원관리 제도기업 성과네트워킹 능력managerial agendaHRM·HRD institutioncorporate competitivenessfinancial performanceorganizational structurenetworkability
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6682
Abstract
본 연구는 기업의 경영성과에 대한 기업의 특성과 제도, 네트워킹 능력, 경쟁력의 영향력을 경험적으로 분석하였다. 기업의 특성은 규모와 연령, 형태 등으로 나누고, 제도는 인적자원관리와 인적자원개발에 관련된 제도를 인사관리, 보상, 공정관리, 평가의 네 개의 범주로 분류해 그 운용 여부를, 경쟁력은 역시 인적자원역량과 노사관계, 공정역량, 대고객역량의 네 가지 차원으로 나누어 인적자원 관련제도와 함께 각각 인적자원관리, 핵심적 노사관계, GNB, 기업의 사회적 책임 등의 경영 의제에 대한 수용 능력으로 구분하였다.
이들 변수의 성과에 대한 영향을 검증하기 전에 예비 분석으로 이들 변수와 경쟁력과의 관련성을 먼저 살펴보았고, 최종으로 성과와의 다중회귀분석을 실행하였다. 본 분석에서는 조직구조와 인적자원의 범위 안에서 기업의 네트워킹 능력과 성과와의 관련성에 주목해 네트워크의 두 근본 속성인 연결성과 일관성의 영향력을, 기업 특성, 제도의 시행여부, 주관적 경쟁력 등과 함께 검증하였다. 분석 모형은 인적자본 기업패널 1차(2005년)·2차(2007년) 조사 자료를 활용해 통제변수와 독립변수를, (주) 한국신용평가정보의 2005년도와 2006년도 결산재무자료 가운데 총자본순이익률을 수집해 종속변수를 구성하였다.
분석 결과는 세 가지로 요약된다. 첫째, 네트워킹 능력은 기업의 경쟁력과 성과 모두에 다른 변수들 보다 가장 높은 영향력을 미친다. 둘째, 인적자원 관리·개발 제도는 기업 성과 보다는 경쟁력을 향상시키는 데 기여한다. 셋째, 네트워킹 능력을 통해 기업은 주관적 경쟁력과 객관적 성과 모두를 높이고, 동시에 경쟁력과 성과를 연결 지을 인과상의 고리를 형성할 수 있다.
This study explores the determinants of corporate performance by analyzing a corporate panel data on human capital collected by the Korea Research Institute for Vocational Education and Training(KRIVET). Profits are the raison d'?tre of corporations. However, corporate performance is also influenced by the changes of the society and the renewed needs of stakeholder. I sought to examine such changes in the corporate environments by using a framework prominent in economic sociology. Here the priority was given to the managerial agendas, such as human resource management(HRM), human resource development(HRD), cooperative labor-management relations(CLMR), global network business(GNB), and corporate social responsibility(CSR).
Specifically, this study sought to elucidate changed corporate conditions in the informational economy and to analyze the effects of the networkability on the internal dimension of the corporations empirically. The networkability is a corporate internal ability related to the networks between corporations and their environments, such as the employees, competitive or cooperative firms, and the larger society. In regard to the adoption of the corporate managerial agendas, this study ascertained the effects of corporate characteristics and institutions on the corporate competitiveness and performance. For that purpose, I provided a brief review of the literature on economic sociology and the arguments of Manuel Castells, a prominent scholar who is known for his trilogy on the 'Information Age'. Castells argued that the performance of a network depends on two fundamental attributes of the network: its connectedness and consistency. And then I proposed five pairs of hypotheses and developed a number of multi-regression models.
The results of the data analysis suggests the followings: (1) the networkability might be the most powerful determinant for both corporate competitiveness and financial performance; (2)the corporate human resource management institutions contribute to subjective and non-financial competitiveness rather than objective and financial performance; (3) by improving networkability, corporations are able to make up a virtuous circle that connects their competitiveness to performance.
Table Of Contents
1. 서론
2. 이론적 배경
가. 정보화 경제
나. 네트워크 기업
다. 네트워킹 능력(Networkability)
3. 연구모형과 연구가설
가. 연구모형
나. 연구가설
4. 연구방법
가. 자료
나. 변수의 정의와 측정
5. 분석결과
가. 변수간 상간관계: 상관분석
나. 가설검증 결과: 회귀분석
6. 결론
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
박상범. (2008-09-23). 인적자원의 네트워킹 능력이 기업 성과에 미치는 영향. 제2회 인적자본기업패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > II. HCCP
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