우리나라 고등학생의 ‘참된 학업성취(authentic achievement)’에 영향을 미치는 가정 및 학교 요인 탐색

Metadata Downloads
Author(s)
허은정송경오
Publication Year
2009-02-24
Created
2009-02-24
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6701
Abstract
본 연구는 Newmann(1996)의 '참된 학업성취(authentic achievement)'의 개념을 적용하여 그 구성요소 중 하나인 탐구학습능력을 내신성적과 교육에 대한 긍정적 태도와 함께 학생의 학업성취의 하나로 포함하여 우리나라 고등학생의 학업성취에 영향을 미치는 가정 및 학교 특성 요인들을 탐색한다. 이후 그 영향요인들을 비교함으로써 학생의 참된 학업성취 향상을 위한 정책적 시사점을 찾고자 한다. 이를 위해 한국직업능력개발원에서 실시한 한국교육고용패널(KEEP)의 4차년도 인문계 고등학생의 표집 자료와 그들의 학교 및 가구자료를 활용하였다. 분석 결과, 학생의 학업성취 중 내신 성적은 학교의 특성변인보다는 가정 특성변인인 학부모 학습지원이나 사교육제공여부 등에 영향을 받고 있는 반면, '참된 학업성취'의 구성요소인 탐구학습능력은 가정의 특성 외에도 학교 특성 변인에 의해 향상될 수 있음을 보여준다. 구체적으로 담임교사의 격려와 관심, 긍정적인 수업분위기와 학교조직의 풍토는 학생의 탐구학습능력과 더불어 교육에 대한 긍정적 태도를 고취시키는 데 중요한 역할을 담당할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구의 결과에서는 특목고에 속한 학생들이 일반고 학생들 보다 탐구학습능력과 긍정적 태도에 더 높은 성취를 나타내고 잇어 교육과정상의 특징이 학생의 학업성취에 중요함을 보여주지만, 수준별 반 편성과 같은 교육과정 변인은 탐구학습능력에 오히려 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생의 성취를 보는 관점이 단순히 시험성적을 넘어서 고차원적인 사고능력의 습득이나 정의적 성취 등 '참된 학업성취'를 위해 학교교육의 긍정적 역할을 실증적으로 증명했다는 점에서 의의가 있다.
Drawn from the conception of 'Authentic Achievement' developed by Newmann and his colleagues, this study explores contextual factors influencing high-school students' achievement. Different from the previous research, this study conceptualizes high-school students' achievement into not only school academic records but also students' positive attitude to education and disciplined inquiry which refers to the use of a prior knowledge base, striving for in-depth understanding rather than superficial awareness, and expressing one's ideas and findings through elaborated communication.
Data for this study comes from the 4-year general high-school student, household, and school constructed by Korea Research Institute for Vocational Education & Training). Using the OLS Regression, this study found that students' disciplined inquiry is affected by school contextual factors(such as teachers' attitude toward students, class and school climate, and specialized curriculum) as well as parent -related factors (such as parents' education level and provision of private tutoring) while students' academic record is mainly affected by parent-related factors. In addition, the finding of this study shows that students' attitude to education is significantly related to school contextual factors. This study suggests that conceptualizing students' achievement into authentic achievement(such as disciplined inquiry or high-order thinking) beyond students' test scores contributes to a better understanding about the role of public schools for improving students' achievement.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 학생의 학업성취
2. 학생의 학업성취에 영향을 미치는 요인에 대한 선행연구 고찰
3. 연구모형
Ⅲ. 연구방법
1. 분석자료
2. 측정도구
3. 분석방법
Ⅳ. 분석결과 및 논의
1. 기술통계 결과
2. 학생 학업성취, 가정 변인, 학교 변인 간 상관관계 분석
3. 학생 학업성취에 영향을 미치는 가정 및 학교변인에 대한 회귀 분석결과
V. 논의 및 결론
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
허은정. (2009-02-24). 우리나라 고등학생의 ‘참된 학업성취(authentic achievement)’에 영향을 미치는 가정 및 학교 요인 탐색. 제4회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.