본 연구는 한국교육고용패널(KEEP : Korean Education & Employment Panel) 자료를 활용하여, 청소년들의 교과 흥미도 특별히 과학교과 흥미도의 변화와 영향요인을 분석하고자 하였다. 잠재성장모형을 적용하여 종단적인 변화를 살펴본 결과 한국 청소년들의 경우 과학교과 흥미도에 있어 이차곡선 변화를 보이고 있었으며, 과학교과 흥미도의 변화에 영향을 주는 요인을 살펴보면 자아관, 학업성취, 학교생활 및 풍토 그리고 진학계열이 주요하게 영향을 주는 것으로 나타났다. This study analyzes the factors influencing scientific subject interest and its change in Korean youth and use a sample from KEEP(Korea Education and Employment Panel 1-4) data. The results are as follows: First, the scientific subject interest of the youth in Korea is quadratic curve. Also, the interrelationship between intercept and slope of subject interest is -.205 but it is not statically significant Second, analysis of Latent Growth Models shows that self-esteem, academic achievement, school culture/climates and high school tracks are found to be a statistically significant factor on the intercept of subject interest These findings indicate that scientific subject interest of the youth in Korea is a quadratic and various factors such as self-esteem, academic achievement and school culture/climates are much more influential on it.
Table Of Contents
Ⅰ. 들어가며 Ⅱ. 연구방법 1. 연구대상 및 분석자료 2. 연구 모형 및 변수 Ⅲ. 연구 결과 및 논의 1. 분석결과 Ⅳ. 나가며 참고문헌 Abstract