대학생의 플립러닝 수강 경험 특징 분석: 2018~2021년 4년간의 기간을 중심으로
- Alternative Title
- Analysis of University Students’ Experience in Flipped Learning: Focusing on the four years from 2018 to 2021
- Author(s)
- 김남희
- Publication Year
- 2023-09-21
- Created
- 2023-09-21
- Keyword
- 플립러닝; 대학교육; 교수학습; flipped learning; higher education; teaching and learning
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6844
- Abstract
- 본 연구는 플립러닝에 대한 대학생들의 경험 유무의 추이를 확인하고 대학 소재지와 전공 계열에 따른 플립러닝 경험의 차이와 전공 공부 시간과의 관계를 분석하여 대학 교수·학습 정책에 주요한 시사점을 제안하는 데 목적이 있다. 이를 위해 한국직업능력연구원에서 제공하는 ‘한국교육고용패널조사Ⅱ’의 3~6차년도 자료 중 플립러닝 경험 여부에 응답한 1,245명에 대한 데이터를 활용하여 기술통계분석, 카이제곱 검증 및 회귀분석을 실시하였다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 4년간의 대학 생활 경험에서 플립러닝 경험 여부를 확인한 결과, 플립러닝을 경험하는 학습자들은 분석 대상의 30.0% 내외에 불과하였으며, 대체로 저학년 시기에 1회성으로 경험하는 경우가 빈번하였다. 둘째, 인문/사회/교육계열 전공이 다른 전공에 비해 플립러닝을 경험한 학습자 비율이 높았으며 비수도권에 비해 수도권 지역 대학에 재학 중인 학생들의 플립 러닝 경험 비율이 더 높게 나타났다. 셋째, 플립러닝 경험 유무는 학생들의 개별 학습과 집단 학습 시간 증가에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 대학 현장에서 플립러닝의 내실 있는 운영을 위하여 고려해야 할 주요한 시사점을 제시하였다.
This study aims to identify the main characteristics of university students’ flipped learning experiences. To this end, the participants were 1,245 students who responded to flipped learning experiences from 2018 to 2021 years of the “Korea Education and Employment Panel Survey II. First, the flipped learning experience from 2018 to 2021 was confirmed using descriptive statistical analysis. Second, the chi-square was used to analyze the difference in flipped learning experiences according to student major and university location. Finally, we confirm the influence of flipped learning experience, student major, and university location on learning time (individual/group) using regression analysis. As a result of the study, only 30.0% of 1,245 students experienced flipped learning during four years, and most experienced it once. Second, Humanities/socialities/education students participated in flip learning more than other majors. In addition, Students from universities in the metropolitan area participated in flip learning more than students from different regions. Third, the flipped learning experience did not significantly affect the individual and group learning time. Drawn from the key findings, we suggest implications for implementing flipped learning in the university.
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 김남희. (2023-09-21). 대학생의 플립러닝 수강 경험 특징 분석: 2018~2021년 4년간의 기간을 중심으로. 2023 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.