대학생의 취업선호에 따른 취업목표 설정에 대한 분석
- Alternative Title
- Analysis of employment goal setting according to college students’ employment preferences
- Author(s)
- 오혁제
- Publication Year
- 2023-09-21
- Created
- 2023-09-21
- Keyword
- KEEP; employment goal setting; employment preference; employment preparation
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6847
- Abstract
- 본 연구는 한국교육고용패널조사(KEEP) 데이터를 활용하여 대학생들의 취업목표 설정에 미치는 영향 요인에 대해 분석하였다. 우선 취업목표설정에 집단별 차별적인 영향요인에 대하여 분석하기 위해 잠재프로 파일분석을 통하여 대학생들을 취업선호(일자리선호)에 양상에 따라 [집단1] “낮은 수준” 일자리선호 집단, [집단2] “보통 수준” 일자리선호 집단, [집단 3] “기업규모에 무차별한 안정성 및 근무환경 우선” 일자리선호집단, [집단 4] “안정성 및 근무환경 무조건적 우선” 일자리선호 집단, [집단 5] “높은 수준” 일자리선호 집단으로 구분하였다. 현재 대학생을 대상으로 취업목표설정에 영향을 미치는 취업준비행동, 경험적 취업준비행동 요인을 분석한 결과 교육계열과 의학계열에서 취업목표 설정에 영향이 크게 나타난다. 가구소득의 영향이 있음도 보이며 2-4년제 전문대학에 비해 4-6년제 대학의 학생들이 취업목표 설정에 상대적으로 낮은 비율을 보이는 것이 통계적으로 유의하게 나타난다. 또한 취업준비행동으로 진로 및 탐색 전공과목을 수강하는 학생, 학과교수와 상담을 한 학생, 진로 및 직업에 대해 멘토링을 받는 학생들이 취업목표를 설정하는데 더욱 긍정적임을 확인할 수 있었다. 경험을 통한 취업준비행동으로는 근로경험과 현장실습이나 인턴십이 취업목표를 설정하는 데 학생들을 더 잘 도달할 수 있도록 하며 근로경험과 현장실습이나 인턴십의 경험의 효과가 상대적으로 크게 나타난 통계적 유의성을 확인할 수 있다. 다만 경력개발센터와 상담을 한 학생은 상대적으로 취업목표설정에 불리한 측면이 있음이 통계적으로 나타났다. 이러한 결과와 함께 집단별 영향요인에 차이도 있는데 이를 반영한 차별화된 정책으로 청년층의 취업목표 설정을 지원할 필요가 있다.
This article analyzed the factors influencing college students’ employment goal setting using data from the Korea Education and Employment Panel Survey (KEEP). First, in order to analyze factors that differentially influence each group in setting employment goals, college students were classified according to their employment preferences (job preferences) through latent profile analysis: [Group 1] “low level” job preference group, [Group 2] “Average level” job preference group, [Group 3] “Priortizing stability and work setting indiscriminately to company size” job preference group, [Group 4] “Priortizing stability and work setting unconditionally” job preference group, [Group 5] “High level” Classified into job preference groups. As a result of analyzing employment preparation behavior and experiential employment preparation behavior factors that affect employment goal setting among current college students, it appears that the education and medical fields have a significant impact on employment goal setting. It also appears that there is an influence of household income, and it is statistically significant that students at 4-6 year universities have a relatively lower rate of setting employment goals compared to 2-4 year colleges. In addition, it was confirmed that students taking career and exploration major courses, students who consulted with department professors, and students who received mentoring about careers and jobs as employment preparation behaviors were more positive in setting employment goals. As for employment preparation behavior through experience, work experience, field training, or internships help students better reach their employment goals, and the statistical significance of the relatively large effect of work experience, field training, or internship experience is significant. You can check it. However, it was statistically shown that students who consulted with the career development center had a relative disadvantage in setting employment goals. Along with these results, there are differences in influencing factors by group, and there is a need to support young people in setting employment goals with differentiated policies that reflect this.
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 오혁제. (2023-09-21). 대학생의 취업선호에 따른 취업목표 설정에 대한 분석. 2023 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.