의사결정나무 분석을 이용한 고등학생의 상위권 대학 진학 예측요인 연구
- Alternative Title
- A Study on the Prediction Variables of High School Students’ Admission to Prestigious University Using Decision Tree Analysis
- Author(s)
- 이다현
- Publication Year
- 2023-09-21
- Created
- 2023-09-21
- Keyword
- KEEPⅡ; decision tree analysis; prestigious university; achievement of university admission; career education
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6849
- Abstract
- 본 연구는 고등학생의 상위권 대학 진학 예측요인을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 한국교육고용패널조사Ⅱ(KEEPⅡ) 1차년도와 3차년도 데이터를 활용하였으며, 의사결정나무 분석(Decision Tree Analysis)을 실시하였다. 의사결정나무 분석은 데이터 내에 존재하는 관계, 패턴을 탐색하여 모형화하고 두 개 이상의 변수가 결합했을 때 목표변수(종속변수)에 어떠한 영향을 미치는지 찾아내는 알고리즘이다. 본 연구에서는 상위권 대학 진학을 예측하는 유의한 변수를 도출함과 동시에 변수 간 조합에 따라 진학률에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다.
주요 분석결과, ‘고교 유형’ 변수가 가장 유의한 변수로 나왔으며, 이 외 고등학교 2학년 1학기 성적등급, 고등학교 소재지, 가구 월평균 소득, 고등학교의 진로교육 적극성, 월평균 사교육비용, 혼자공부하는 시간(주말)이 유의한 변수로 분석되었다. 또한 ‘고교 유형’ 변수가 ‘고교 2학년 1학기 성적등급’ 및 ‘고교의 진로교육 적극성’ 변수와 조합했을 때 상위권 대학 진학률을 높이는 것으로 나타났다. 특히 외국어고 학생 그룹중 고교 2학년 1학기 성적 등급이 1~4등급이며, 학교의 진로교육 적극성 평균 점수(5점 만점)가 3.88~4점 사이 그룹의 경우 상위권 대학에 진학할 확률은 8.519배 증가하였다.
이와 같은 결과는 상위권 대학 진학에 있어 성적과 같은 학생 개인의 노력도 중요하지만, 학교 차원에서 학생이 진로를 탐색하고 준비할 수 있도록 다양한 진로교육 프로그램을 지원하는 것이 필요함을 시사한다.
The purpose of this study is to explore the predictors of high school students’ admission to prestigious university. To this end, data from the first and third years of the Korean Education & Employment Panel Survey II (KEEP II) were used, and decision tree analysis was conducted. Decision tree analysis is an algorithm that explores and models relationships and patterns that exist in data and finds how two or more variables affect target variables (dependent variables) when combined. In this study, significant variables that predict admission to prestigious universities were derived, and at the same time, we examined how the combination between variables affects the entrance rate.
As a result of the main analysis, the variable ‘type of high school’ was the most significant, and the grade for the first semester of the second year of high school, high school location, average monthly household income of family, high school’s career education activity, average monthly private education cost, and the time spent studying alone(on weekend) were also significant variables. In addition, when the variable ‘type of high school’ is combined with the “grade for the first semester of the second year of high school” and “high school’s career education activity,” it was found to increase the rate of entering prestigious universities. In particular, among the foreign language high school student groups, when the first semester grades of the second grade were 1to 4, and the average score of career education (out of 5) was between 3.88 and 4, the probability of entering a prestigious university increased 8.519 times.
These results suggest that individual student efforts such as grades are also important in entering prestigious universities, but it is necessary to support various career education programs so that students can explore and prepare for their careers at the school.
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 이다현. (2023-09-21). 의사결정나무 분석을 이용한 고등학생의 상위권 대학 진학 예측요인 연구. 2023 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.