본 연구는 실업계 고등학교와 전문대학 교육에 적용할 수 있는 능력중심 교육과정을 개발하고 활용할 수 있는 기초를 마련하기 위하여 능력중심 교육과정의 모형, 이에 대한 개발 절차와 방법, 예시적인 교육과정을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 구체적으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 능력중심 교육과정의 개념과 구성 요소, 교육과정의 개발 모형, 교육과정의 개발 방법 및 절차를 고찰한다. 둘째, 외국의 능력중심 교육과정을 분석한다. 셋째, 능력중심 교육과정의 모형을 구안하고, 이에 대한 개발 절차 및 방법을 제시한다. 넷째, 실업계 고등학교와 전문대학에 적용할 수 있는 광고디자인 및 실내 디자인 직종의 능력중심 교육과정을 개발한다. 다섯째, 실업계 고등학교와 전문대학의 능력중심 교육과정 운영 방안을 제시한다. In the past, korean vocational education for simple and multi-skilled workers focused on skills mastering. By 2000, the focus shifted to competency based education “what to do, how to do” issues. The objectives of this study are to review the concept of competency based curriculum and examples from institutions abroad that confirm its relevance, to establish related curriculum models and strategies, and to develop the competency based curriculum for vocational high schools and junior colleges through proper procedures and methods. This study analyzed domestic and foreign material, including Job Analyese of Advertisement and Interior Designer conducted by KRIVET in 1998, Graphic Communications among the Occupational Competency Analysis Profile developed by Ohio State University's Center on Education and Training for Employment, Art and Design occupation sector study from the General National Vocational Qualifications of UK, and data from the National Competency Standard of Australia. Curriculum contents were created by advertisement and interior designers according to development procedures and methods established by the workshop activity. The first draft was reviewed by a committee of professionals and examined in two vocational high schools and junior colleges. The results were referred to for feedback. ...
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구 내용 및 범위 3 3. 연구 방법 4 Ⅱ. 능력중심 교육과정 개발을 위한 이론적 고찰 7 1. 직업교육과정의 고찰 7 2. 능력중심 교육과정의 고찰 30 Ⅲ. 외국의 능력중심 교육과정 분석 57 1. 미국의 능력중심 교육과정 57 2. 영국의 능력중심 교육과정 82 3. 호주의 능력중심 교육과정 94 4. 시사점 110 Ⅳ. 능력중심 교육과정의 모형 개발 113 1. 능력중심 교육과정 개발의 전제와 모형 113 2. 능력중심 교육과정 개발 절차와 방법 115 Ⅴ. 능력중심 교육과정의 실제 126 1. 광고디자인 직종의 능력중심 교육과정 126 2. 실내디자인 직종의 능력중심 교육과정 207 Ⅵ. 능력중심 교육과정의 적용 방안 252 1. 직업기초능력의 적용 252 2. 능력중심 교육과정의 적용 253 참고 문헌 256 ABSTRACT 261