진로교육 목표 및 내용 체계화 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Construction of Objective and Content Criteria for Career Education in Korea
Author(s)
장석민
Publication Year
2001-12-31
Created
2001-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/687
Abstract
본 연구는 국가 수준에서 합의된 우리나라 진로 교육 목표 및 내용 체계를 정립하고자 하였다. 진로교육의 목표 및 내용 체계는 다음과 같이 초등학교, 중학교 및 고등학교 급별로 구분하여 정립하고자 하였다.
- 초등학교 진로교육의 목표 및 내용
- 중학교 진로교육의 목표 및 내용
- 고등학교 진로교육의 목표 및 내용
This study is to set up objective and content criteria of career education at national level. Depending upon IMF economic crisis, the importance of career education is more broadly recognised among primary and secondary schools. However, most of schools are confused in developing and selecting career education programs and textbooks because of no criteria and guidelines on career education. This research study was conducted to provide primary and secondary schools with objective and content criteria for implementing career education program.
Document analysis including theories and practices as well as Korean and foreign materials was conducted to identify objectives and content elements described by researchers, scholars, teachers and other experts. Questionnaire surveys are also conducted to identify and confirm needs and objectives of career education from students, parents and school teachers.
...
Table Of Contents
연구요약
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 및 방법 2
3. 연구결과의 활용 5
Ⅱ. 선행연구 및 관련 문헌 분석 7
1. 국내 진로교육 관련 선행연구 분석 7
2. 외국의 진로교육 관련 자료의 분석 24
3. 진로발달 및 진로선택 이론 분석 37
4. 선행연구 및 문헌분석 결과의 종합 47
Ⅲ. 진로교육 목표 및 내용에 관한 설문지 조사 결과 57
1. 설문 조사의 내용과 방법 57
2. 설문 조사 결과 60
Ⅳ. 델파이 조사 결과117
1. 전문가 합의 도출을 위한 델파이 조사 방법 117
2. 델파이 조사의 결과 119
Ⅴ. 연구 결과: 진로교육 목표 및 내용 체계 133
1. 초등학교 진로교육의 목표 및 내용 체계 133
2. 중학교 진로교육의 목표 및 내용 체계 137
3. 고등학교 진로교육의 목표 및 내용 체계 142
참 고 문 헌 149
Abstract 151
부 록 153
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
장석민. (2001-12-31). 진로교육 목표 및 내용 체계화 연구.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.