학업성취 변화에 영향을 미치는 공부시간 효과 추정
- Alternative Title
- The effects of study on variation of academic achievement
- Author(s)
- 곽수란; 이기종
- Publication Year
- 2010-02-19
- Created
- 2010-02-19
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6894
- Abstract
- 이 연구는 한국교육고용패널(KEEP) 중학생 2차∼4차 패널데이터를 사용하여 고1∼고3 학생의 학업성취 변화를 추정하였다. 특히 학업성취의 단순한 변화 추정이 아니라 학교수업과 과외이외 혼자 학습하는 공부시간 변화에 따른 학업성취 변화가 어떤 양상을 나타내는지를 확인하였다. 분석변수는 고1∼고3까지 매년 혼자 학습하는 공부시간(주당평균)과 9등급 학업성취를 역산하여 투입하였다. 분석방법은 패널데이터를 사용한 변화추정을 위해 잠재성장모형분석을 수행하였으며 분석을 위해 사용한 프로그램은 LISREL8.8이다.
분석결과는 고등학생의 공부시간이 학업성취 변화에 미치는 영향을 확인할 수 있으며, 따라서 이 결과는 학생의 공부활동과 학업성취를 이해하는데 중요한 정보로 활용될 것으로 여겨진다.
This research estimated the variation of high school students' academic achievement by using the second to the fourth wave KEEP data. We explored the effects of study on academic achievement in proportion to self-regulated learning hours(except for school work and private tutoring). Analysis variables were self-directed learning(study) hours throughout senior high school and 9 grade academic achievement. We conducted Latent Growth Model(LGM) using KEEP (Korea Education and Employment Panel) panel data and program LISREL 8.8.
Results showed that there were significant effects of self-regulated learning hours on the variation of senior high school students' academic achievement. Therefore, this was considered to be useful tips in getting the relation between students' learning and academic achievement.
- Table Of Contents
- I. 서 론
II. 공부활동과 학업성취 그리고 잠재성장모형
III. 연구방법
1. 표본자료 및 분석프로그램
2. 분석변수
3. 분석모형
IV. 결과 및 해석
1. 전체모형평가
2. 개별모수평가
V. 결론 및 제언
참고문헌
Abstract
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 곽수란. (2010-02-19). 학업성취 변화에 영향을 미치는 공부시간 효과 추정. 제5회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.