특수목적 고등학교 학교효과 분석 : 외국어 고등학교를 중심으로
- Alternative Title
- School Effects of Specialized High Schools: Focused on Foreign Language High Schools
- Author(s)
- 박소영; 민병철
- Publication Year
- 2010-02-19
- Created
- 2010-02-19
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6897
- Abstract
- 본 연구는 특목고의 학교효과를 분석하는데 그 목적이 있다. 즉, 본 연구는 특목고 학생들의 높은 성취 수준이 특목고의 학교교육에 의해 따른 결과인지 학생들이 좋은 배경이나 입학 전 높은 학업 성취 수준에 따른 것인지 밝히고자 하였다. 이를 위해 한국교육고용패널의 중학교 3학년 코호트 자료와 2008학년도 대학수학능력시험 결과 자료를 성향 점수 매칭 모형(PSM)과 중다 회귀 분석(OLS)으로 분석해 보았다.
분석결과 첫째, 전체 사례를 비교 분석했을 때 영역별로 2.117등급에서 2.458등급 정도 외고 학생들이 일반고 학생들보다 수능등급이 높았다. 그러나 PSM을 통해 매칭된 사례들만을 대상으로 분석하였을 때 그 차이가 1.555등급에서 1.830등급 정도로 줄어들었다. 이는 고등학교 3학년 때 수능 성적으로 나타나는 성취 수준의 차이가 배경 변수와 과정 변수의 영향을 받고 있음을 나타낸다.
둘째, 외국어고가 우수한 성적의 학생들을 선발함으로써 높은 성취 수준을 거둔다는 ‘선발 효과’를 검증해 보았다. 중학교 성취도 정보를 가지고 있는 기존 패널만을 대상으로 중학교 성취도를 통제한 외국어고의 학교 효과를 중다 회귀 분석으로 검증해 보았다. 수능 점수를 단순 비교했을 때, 외국어고 학생들이 일반고 학생들보다 약 1.673등급에서 2.163등급 정도 높았다. 그러나 사전 성취도를 포함한 학생 배경 변수를 통제하였을 때 언어영역은 수능 등급의 차이가 통계적 의미를 잃었고 수리 영역에서는 그 차이 중 약 42.98%, 외국어 영역은 80.99%가 줄어들었다. 한편, 학생과 학교의 과정 변수는 그 차이 중 수리 영역에서 6.42%, 외국어 영역에서 5.78%를 설명하고 있었다. 이에 언어 영역에서 나타나는 외고효과와 수리와 외국어 영역에서 나타나는 외고효과의 절반 정도는 ‘선발 효과’라고 추측된다.
The purpose of the study was to analyze school effects of specialized high schools. The research was to especially see what caused high achievement of specialized high school students. Was it caused by student's background? Or was it resulted from prior achievement scores? To answer these questions, the research employed PSM(Propensity Score Matching) and multiple regression model(OLS) with KEEP and KSAT 2008 data.
The results were summarized as follows. First, according to PSM analysis, the specialized high school students marked 1.555~1.830 higher than the general high school students, which was reduced scores compared with the scores from whole subjects. The results showed that background variables and school processes affected student achievement.
Secondly, if OLS regression models were employed to verify 'selection effects', the specialized high school students still showed 1.673~2.163 higher scores than the general high school students depending on fields. However, in case of reading, the differences got lost statistical meaning as soon as background variables were added. In math and foreign language, the variances were reduced up to 42.98% and 80.99%. Therefore, it was concluded that the whole school effects in reading and more than half size of the school effects both in math and foreign language were selection effects.
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 박소영. (2010-02-19). 특수목적 고등학교 학교효과 분석 : 외국어 고등학교를 중심으로. 제5회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.