대학생 학업중단의도의 변화과정과 관련 요인 분석
- Author(s)
- 최보금
- Publication Year
- 2010-02-19
- Created
- 2010-02-19
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6917
- Abstract
- 본 연구는 학생들이 대학 진학 후 자신이 소속된 대학에서 학업을 지속하지 않고 다른 경로를 계획하는 학업중단의도의 변화 양상을 밝히고, 대학입학 이전 요인과 대학입학 이후 요인이 학업중단의도의 변화에 미치는 영향을 탐색적으로 밝히고자 하였다. 이를 위해 한국고용패널조사(KEEP)의 고등학교 3학년 1차~5차년도 자료를 활용하였으며, 대학생의 학업중단 의도의 시점에 따른 변화 정도와 변화율을 모형화하여 2수준 로지스틱 다층성장모형(logistic multilevel growth model)을 분석방법으로 활용하였다.
분석결과, 대학생의 학업중단의도 확률은 3학년까지 연도에 따라 점차 감소하는 추세를 보이다가 4학년 진 다시 증가하는 경향을 보이는 것으로 나타났다. 대학교 1학년 학생들의 경우, 대학입학 이전 요인 중 가정의 월 평균가구소득이 높을수록, 학생의 수능성적이 낮을수록 학업중단의도 확률이 높은 것으로 나타났으며, 대학입학 이후 변수를 포함할 경우, 가정의 희망학력이 높을수록, 소속된 대학에서의 대학경험이 불만족스러울수록, 교수와 면담시간이 잦을수록 학업중단의도를 가질 가능성이 높은 것으로 나타났다. 또한 대학생의 학업중단의도 확률의 시간에 따른 변화 결과는 학년별로 학업중단의도 확률에 영향을 미치는 요인이 다르며, 그 영향력의 방향 역시 다른 것으로 나타났으며, 대학입학 이전에 학생들이 가지고 오는 개인수준 배경변인의 효과를 대학입학 이후 경험요인들이 상쇄하지 못하는 것으로 파악되었다.
This study examines students' intentions to suspend university studies, based on a national sample of data from the Korean Education and Employment Panel data(KEEP). A two-level logistic growth model was used to analyse how students' intentions change with time and which factors affect the rate of change among pre-college variables, such as gender, average monthly household income, father's education, college entrance exam scores and families' educational goals, and in-college variables, such as students' academic attitude, satisfaction with their college experiences, peer relationship, participation in extracurricular activities, and contacts with professors.
This study found that the probability of students suspending studies declined with time until their third year, but it increased between their third year and fourth year. Considering pre-college variables only, when students' average monthly household income was higher and college entrance exam scores were lower, students were more likely to suspend studies. Including in-college variables, when families' educational goals were higher, students were less satisfied with college experiences, and their contact with professors declines, and they were more likely to suspend studies. Also, the factors which affect rate of change of students' suspending studies and the direction varied according to academic year. In addition, the college variables were not enough to offset the effect of students' pre-college variables.
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 최보금. (2010-02-19). 대학생 학업중단의도의 변화과정과 관련 요인 분석. 제5회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.