미래 교육 환경 변화와 직업계고 교사 전문성

Metadata Downloads
Alternative Title
Professionalism of Vocational Teachers in Future Education Environments
Author(s)
김남희이수정박미희이수현
Publication Year
2023-10-31
Created
2024-01-05
Keyword
전문교과 교사교사 전문성
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6957
Abstract
본 연구는 직업교육을 둘러싼 다양한 환경 변화를 고려하여 직업계고의 전문교과 교사들이 갖춰야 할 전문성이 무엇인지 개념과 구성영역을 도출하고, 전문교과 교사들은 이에 대해 어떻게 인식하고 있으며 전문성 개발을 위해 어떤 노력을 기울이고 있는가를 탐색하고자 하였다. 이를 토대로 궁극적으로는 전문가로서 미래의 직업계고 교사는 어떤 모습이어야 하며, 이러한 전문성을 개발하기 위한 정책적, 제도적으로는 어떠한 변화가 필요한가를 모색해 보는 데 주요한 목적이 있다. 이러한 연구 목적 달성을 위해 본 연구에서는 크게 교사 전문성 개념에 대한 이론적 고찰(2장), 해외 사례 분석(3장), 전문교과 교사 전문성 개념 및 구성영역 타당화(4장), 전문교과 교사의 전문성에 대한 인식(5장, 6장)을 탐색하고 연구 결과를 토대로 직업계고 전문교과 교사 전문성 개발을 위한 주요 정책제언(7장)을 제시하였다.
Vocational teachers are commonly known as 'dual professionals' (Smith, 2019) because of their expected expertise in both teaching and their occupational field. However, the meaning of vocational teacher professionalism remains ambiguous. This study aims to develop a conceptual model of vocational teacher professionalism that is meaningful to policy makers and vocational teachers. This study employed a literature review, Delphi survey, questionnaire survey, and focus group interview to achieve its objectives. The following are the key findings:
First, Reflecting on the literature on professionalism and future education agenda, three categories are identified to explain professionalism: expert knowledge, autonomy, and responsibility. These categories are crucial in defining professionalism in education. In the context of vocational education, expert knowledge is a dual structure that combines pedagogical and occupational knowledge.
Second, The validity of the conceptual model of vocational teacher professionalism was confirmed using a Delphi survey. Vocational teacher professionalism comprises autonomy, responsibility, pedagogical expertise, and professional expertise. To enhance comprehension of pedagogical and occupational expertise, subdomains were suggested for both.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서론_1
제1절 연구 필요성 및 목적 3
제2절 연구 내용 및 방법 6
제3절 연구의 범위 12
제2장 선행연구 탐색_15
제1절 미래 교육 환경 변화 17
제2절 전문교과 교사 전문성 개념 탐색 39
제3절 전문교과 교사 전문성 개발 제도와 정책 58
제4절 소결 및 시사점 77
제3장 직업교육 교사 전문성 관련 해외 사례_83
제1절 미국 85
제2절 싱가포르 98
제3절 오스트리아 106
제4절 소결 및 시사점 111
제4장 전문교과 교사 전문성 개념 타당화_115
제1절 델파이 조사 설계 117
제2절 델파이 조사 결과 124
제3절 소결 및 시사점 141
제5장 전문교과 교사 전문성 개발 면담조사_147
제1절 교사 면담 개요 149
제2절 초기 경력: 전문성 형성기 집단 150
제3절 산업체에서 교직으로: 전문성 전환기 집단 162
제4절 중기 경력: 전문성 확장기 집단 175
제5절 소결 및 시사점 187
제6장 전문교과 교사 전문성 인식조사_191
제1절 조사 설계 193
제2절 전문교과 교사 전문성 구성영역 인식 197
제3절 전문교과 교사 전문성 하위영역 인식 209
제4절 전문성 개발 도움 정도와 장애요인 216
제5절 소결 및 시사점 220
제7장 결론 및 논의_223
제1절 결론 225
제2절 정책제언 235
제3절 후속연구 제언 253
SUMMARY_255
참고문헌_259
부 록_283
1. 1차 델파이 조사 설문지 285
2. 2차 델파이 조사 설문지 298
3. 3차 델파이 조사 설문지 312
4. 델파이 조사 수정 대조표 339
5. 전문성 인식조사 설문지 349
...본 연구는 직업교육을 둘러싼 다양한 환경 변화를 고려하여 직업계고의 전문교과 교사들이 갖춰야 할 전문성이 무엇인지 개념과 구성영역을 도출하고, 전문교과 교사들은 이에 대해 어떻게 인식하고 있으며 전문성 개발을 위해 어떤 노력을 기울이고 있는가를 탐색하고자 하였다. 이를 토대로 궁극적으로는 전문가로서 미래의 직업계고 교사는 어떤 모습이어야 하며, 이러한 전문성을 개발하기 위한 정책적, 제도적으로는 어떠한 변화가 필요한가를 모색해 보는 데 주요한 목적이 있다. 이러한 연구 목적 달성을 위해 본 연구에서는 크게 교사 전문성 개념에 대한 이론적 고찰(2장), 해외 사례 분석(3장), 전문교과 교사 전문성 개념 및 구성영역 타당화(4장), 전문교과 교사의 전문성에 대한 인식(5장, 6장)을 탐색하고 연구 결과를 토대로 직업계고 전문교과 교사 전문성 개발을 위한 주요 정책제언(7장)을 제시하였다.
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
김남희. (2023-10-31). 미래 교육 환경 변화와 직업계고 교사 전문성.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.