특성화고의 2022 개정 교육과정 실행 방안 연구
- Alternative Title
- A Study on the Support Plan for the Implementation of the 2022 Revised National Curriculum Guidelines in Vocational Education Specialized High Schools
- Author(s)
- 윤형한; 옥준필; 김신애; 한애리; 오관택; 송낙현
- Publication Year
- 2023-10-31
- Created
- 2024-01-05
- Keyword
- 교육과정; 전문교과
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6958
- Abstract
- 국가 교육과정은 학교 교육과정을 편성?운영할 때 고려해야 할 “모든 학교급의 일반적인 기준들, 특정 학교급의 편제, 시간(학점) 배당기준, 교육과정 편성?운영 기준”(교육부, 2022c: 4)을 제시하고 있다. 이 연구는 2022 개정 교육과정(2022년 12월 22일 고시)의 편성?운영 기준들을 고려하여 특성화고에서 학교 교육과정으로 편성?운영하는 데 어떠한 어려움과 쟁점이 있는지를 파악하고, 이에 기초하여 실행 및 지원 방안을 마련하는 데 목적이 있다.
The National Curriculum Guidelines in Republic of KOREA present educational goals for each school level, including the vision of an educated person and key competencies pursued by the curriculum, standards for organizing and operating school-level curricula to implement this educational direction, and guidelines for operating the school curriculum. And it contains support from the Central Government, the Metropolitan and Provincial Offices of Education(MPOE). In accordance with Section 2 of Article 23 of the Elementary and Secondary Education Act, the 2022 revised “national curriculum for elementary and Secondary schools” announced in December 2022 by the Central Government, it will apply specialized high schools in 2025.
The purpose of this study is to draw up issues in organizing and operating the school curriculum in vocational education specialized high schools according to the organizing and operating standards presented in the national curriculum to prepare implementation, and support measures to cope with the difficulties in the implementation process of the 2022 revised curriculum. To achieve the purpose of this study, the researchers analyzed prior research on curriculum implementation, surveyed the status and needs, set directions for responding to curriculum implementation issues to derive measures to be implemented, and measures to be supported by the Central Government, the Metropolitan and Provincial Offices of Education(MPOE).
...
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구의 내용 및 방법 7
제3절 용어 정의 13
제2장 특성화고의 교육과정 실행 관련 문헌 고찰_17
제1절 특성화고의 교육과정 실행 개념 19
제2절 특성화고의 교육과정 실행 지원 정책 및 제도 25
제3절 특성화고의 교육과정 실행 관련 선행연구 40
제4절 소결 및 시사점 62
제3장 특성화고의 교육과정 실행 실태 및 요구_71
제1절 조사 개요 73
제2절 특성화고의 교육과정 실행 실태 및 요구 75
제3절 소결 및 시사점 107
제4장 특성화고의 교육과정 실행 쟁점_119
제1절 ‘실무역량 함양을 위한 전문교과 운영’의 쟁점 121
제2절 ‘기초학력 강화를 위한 책임교육 운영’의 쟁점 133
제3절 ‘적성과 진로에 연계된 학습 선택 운영’의 쟁점 154
제4절 ‘다양한 학습경험을 위한 학교 밖 교육 운영’의 쟁점 165
제5장 특성화고의 2022 개정 교육과정 실행 방안_181
제1절 특성화고의 교육과정 실행 쟁점 대응 방향 183
제2절 특성화고의 교육과정 실행 방안 202
제3절 특성화고의 교육과정 실행 지원 방안 225
SUMMARY_255
참고문헌_267
부 록_279
1. 설문 조사지 281
2. 학교 특성별 교육과정 실행 중요도-난이도 인식 296
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 윤형한. (2023-10-31). 특성화고의 2022 개정 교육과정 실행 방안 연구.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.