진로교육의 성과 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
An Analysis of Career Education Outcomes
Author(s)
김민경이진솔방혜진문찬주
Publication Year
2023-10-31
Created
2024-01-10
Keyword
진로교육
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6965
Abstract
The purpose of this study is to empirically analyzes the outcomes of career education at the schools, provincial, and individual levels, and to derive policy tasks based on the findings. This involves conducting literature reviews on the policies and systems of elementary and secondary career education, both domestically and internationally. We also examined career development theory from ecological perspectives and the theory of school social system, which underpins the theoretical foundation of career education outcomes. Through this analysis, we identify the interactive impact of career education on schools, local educational institutions, and various systems and policies affecting individual development. The analysis was further enriched by reviewing previous studies that evaluated the performance of career education in real life settings using relevant indicators.
Our findings reveal that career education has yielded positive outcomes at the individual, school, and provincial levels. Firstly, school-level performance significantly contributes to fostering students’ career development competencies. Secondly, factors, such as dedicated spaces for career education, the appointment rate of career-education teachers, and participation rates in career experiences, effectively influence students’ career development competencies at the city and provincial levels. Thirdly, individual-level analysis demonstrates that school-based career activities positively impact individual career development competencies, which in turn further enhance satisfaction with college life, job/work satisfaction in the labor market, high alignment with chosen majors, and average monthly wages.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서 론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구의 내용 및 방법 5
제3절 연구의 제한 8
제2장 초·중등 진로교육 환경_9
제1절 진로교육의 정책 및 제도 변화 11
제2절 진로교육의 국내 환경 23
제3절 해외의 진로개발 지침 43
제3장 진로교육의 성과_55
제1절 이론적 토대 57
제2절 진로교육의 성과 관련 선행연구 69
제3절 진로교육의 성과분석 개념 모형 94
제4장 학교 진로교육 성과분석_109
제1절 학교 진로교육 현황 111
제2절 학교 수준 분석 120
제3절 학생 수준 분석 136
제4절 소결 153
제5장 시도 진로교육 성과분석_157
제1절 시도 진로교육 현황 159
제2절 시도 수준 분석 168
제3절 학교 수준 분석 173
제4절 소결 178
제6장 학생 진로교육 성과분석_181
제1절 학생 진로교육 현황 183
제2절 진로활동이 진로개발역량에 미치는 영향 188
제3절 진로개발역량이 노동시장 성과에 미치는 영향 202
제4절 소결 211
제7장 진로교육 성과 제고 및 관리를 위한 지원 방안_213
제1절 기본 방향 215
제2절 진로교육 성과 제고 및 관리를 위한 정책과제 218
SUMMARY_245
참고문헌_247
부록_265
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
김민경. (2023-10-31). 진로교육의 성과 분석.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.