The purpose of this study is to empirically analyzes the outcomes of career education at the schools, provincial, and individual levels, and to derive policy tasks based on the findings. This involves conducting literature reviews on the policies and systems of elementary and secondary career education, both domestically and internationally. We also examined career development theory from ecological perspectives and the theory of school social system, which underpins the theoretical foundation of career education outcomes. Through this analysis, we identify the interactive impact of career education on schools, local educational institutions, and various systems and policies affecting individual development. The analysis was further enriched by reviewing previous studies that evaluated the performance of career education in real life settings using relevant indicators. Our findings reveal that career education has yielded positive outcomes at the individual, school, and provincial levels. Firstly, school-level performance significantly contributes to fostering students’ career development competencies. Secondly, factors, such as dedicated spaces for career education, the appointment rate of career-education teachers, and participation rates in career experiences, effectively influence students’ career development competencies at the city and provincial levels. Thirdly, individual-level analysis demonstrates that school-based career activities positively impact individual career development competencies, which in turn further enhance satisfaction with college life, job/work satisfaction in the labor market, high alignment with chosen majors, and average monthly wages. ...
Table Of Contents
요 약 제1장 서 론_1 제1절 연구의 필요성 및 목적 3 제2절 연구의 내용 및 방법 5 제3절 연구의 제한 8 제2장 초·중등 진로교육 환경_9 제1절 진로교육의 정책 및 제도 변화 11 제2절 진로교육의 국내 환경 23 제3절 해외의 진로개발 지침 43 제3장 진로교육의 성과_55 제1절 이론적 토대 57 제2절 진로교육의 성과 관련 선행연구 69 제3절 진로교육의 성과분석 개념 모형 94 제4장 학교 진로교육 성과분석_109 제1절 학교 진로교육 현황 111 제2절 학교 수준 분석 120 제3절 학생 수준 분석 136 제4절 소결 153 제5장 시도 진로교육 성과분석_157 제1절 시도 진로교육 현황 159 제2절 시도 수준 분석 168 제3절 학교 수준 분석 173 제4절 소결 178 제6장 학생 진로교육 성과분석_181 제1절 학생 진로교육 현황 183 제2절 진로활동이 진로개발역량에 미치는 영향 188 제3절 진로개발역량이 노동시장 성과에 미치는 영향 202 제4절 소결 211 제7장 진로교육 성과 제고 및 관리를 위한 지원 방안_213 제1절 기본 방향 215 제2절 진로교육 성과 제고 및 관리를 위한 정책과제 218 SUMMARY_245 참고문헌_247 부록_265