청소년의 사회적 관계(Social relations)와 학교만족도(School attachment) : 전문계고, 일반고, 특수 목적 고등학교를 중심으로

Metadata Downloads
Alternative Title
Social Relations as Determinants of Student’s School Attachment : Vocational, General, and Special Purpose High Schools
Author(s)
김두환김지혜
Publication Year
2011-02-23
Created
2011-02-23
Keyword
학교만족도사회적 관계고등학교 유형 별 차이School AttachmentSocial RelationSchool Type
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7125
Abstract
학교만족도는 학생의 학교에 대한 사회 심리적 적응의 정도를 나타내며 교육적·규범적 적응과 더불어 학생의 발달 및 학교생활의 질을 이해하는 중요한 척도이다. 본 연구는 전문계 고등학교, 일반 고등학교 및 특수 목적 고등학교 등의 학교 유형에 따라 학생들의 학교만족도가 달리 나타난다는 점에 의문을 갖고, 이러한 격차가 어떠한 요인에서 비롯된 것인지 알아보기 위한 목적으로 수행되었다.
우선 한국교육고용패널 2007년도 데이터를 사용하여 고등학교 3학년 학생들의 학교만족도가 학교 유형에 따라 차이를 보이는지 확인하고, 학생의 부모, 교사, 친구와의 사회적 관계를 고려했을 경우 이러한 차이가 통계적으로 유의미하게 남아 있는지에 대하여 분석하였다. 또한 심층인터뷰를 통해 일반 고등학교와 외국어 고등학교 학생들의 학교만족도에 영향을 주는 요인에 대하여 탐색하였다. 통계분석 결과에 따르면 교사와의 관계 변인과 학교 특성 변인(학교시설 및 환경 만족도, 시설활용만족도, 수업분위기)이 일반고 학생들과 비교하여 특목고 학생들의 높은 학교만족도에 영향을 주는 요인인 것으로 나타났으며, 인터뷰를 통해 면학분위기 및 긍정적인 친구관계가 외고 학생들이 학교에 대해 크게 만족하는 이유인 것을 확인할 수 있었다. 또한 일반고 학생들을 기준으로 볼 때 전문계고 학생들의 학교만족도가 통계적으로 유의미하게 낮은 것을 확인하였는데, 여러 사회적 관계 변인 및 학교특성 변인을 고려한 뒤에도 이러한 격차는 여전히 남아있었다. 이러한 결과는 학교만족도를 다루는 데 있어서 학교 유형별 차이에 대해 보다 관심을 기울일 필요가 있으며, 학교만족도에 영향을 주는 요인으로서 사회적 관계가 중요하다는 점을 보여준다.
“Attachment to school” has been proved to influence students’ education in various aspects (e.g., enhancing academic achievement and decreasing delinquent behaviors or disciplinary problems). In Korea, previous reports showed that students’ level of attachment to school was significantly different between different types of high schools: students attending Special Purpose High School (SPHS) are more likely to become attached to their schools than their counterparts in General High School (GHS) or Vocational High School (VHS). What is the determinant of such a difference? Is it because SPHS provide better educational environment for students as many people naturally believe? This study focused on social relations as determinants of students’ school attachment and their relation to school attachment in different social contexts, SPHS, GHS and VHS. We hypothesized that students tend to become attached to school when they have better relationships with teachers, parents and friends. We conducted regression analysis with Korean Education and Employment Panel (KEEP) and also conducted 22 in-depth interviews with SPHS and GHS graduates to examine the influence of social relations on their school attachment.
The findings indicate that SPHS students tend to be satisfied with their school based on better social relations with their teachers and friends. However, even after we took into account the influence of students’ social relations, the difference in school attachment between GHS students and VHS students has been statistically significant. The implication of findings is also discussed in relation to educational inequality between different types of schools.
Table Of Contents
I. 서 론
II. 선행 연구 및 연구 변인
1. 학교만족도의 배경변인
2. 사회적 관계와 학교만족도
3. 학교유형과 학교만족도
4. 연구 가설
Ⅲ. 연구 방법
1. 질적 연구
2. 양적 연구
Ⅳ. 연구 결과
1. 일반 고등학교 및 외국어 고등학교 학생들의 학교만족도 결정요인 탐색
2. 전문계고, 일반고, 특목고 학생들의 학교만족도 결정요인 분석
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
김두환. (2011-02-23). 청소년의 사회적 관계(Social relations)와 학교만족도(School attachment) : 전문계고, 일반고, 특수 목적 고등학교를 중심으로. 제6회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.