대학생 학업성취 잠재성장모형 탐색

Metadata Downloads
Alternative Title
An Exploration of College Students’ Academic Achievement Using Latent Growth Model
Author(s)
임미령김성훈김진아
Publication Year
2011-02-23
Created
2011-02-23
Keyword
acdemic achievementlatent growth modelvalue-added score
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7130
Abstract
대학생들의 학업성취변화를 설명하는데 적합한 모형 탐색과 그 모형에 영향을 미치는 요인들에 대해서 2005-2008 KEEP자료(cohort 2)로 분석하였다. 첫째, 학업성취백분율 점수를 활용한 3차년도 변화모형이 가장 적합한 모형으로 나타났다. 이는 다른 학년들 사이에서의 성취변화보다 2학년에서 3학년으로의 학업 성취 변화가 가장 크다고 볼 수 있다. 둘째, 최적모형을 기초로 대학생들의 학업성취 변화에 영향을 미치는 요인들을 분석한 결과 개인특성의 경우 학생들 자신 또는 그 주변상황에 대한 고민이 많은 학생일수록 성취도변화에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가정환경 또한 가정환경이 좋은 학생일수록 성취수준의 변화가 높게 나타났다. 하지만 학교특성은 학교에 대한 만족 등이 높은 학생일수록 성취수준 변화가 적은 것으로 나타났다. 셋째, 학업성취 변화를 설명하는데 있어서 원점수를 활용한 모형보다는 가치부가점수를 활용한 모형이 변화의 양상을 파악하는데 더 적합한 것으로 나타났다.
This study analyzes the most adequate model and various facts influencing the model to explain University students’ academic achievement changes by using panel date ranging from 2005 to 2008(cohort 2), provided a sample from the KEEP.
First, the third changing model using the percental of students’ academic achievement is the most fittest model. It means that the academic achievement from second year to third shows larger changes than any other years. Secondly, as college students’ academic achievement changes based on the fittest model is analyzed, it is shown that especially in personal characteristics, the more a student worries about himself or his background, the more he develops his academic achievement. Also the better home background is, the more the academic achievement is accomplished. In school background, however, the higher the students’ satisfaction to school backgrounds, the lower the changes of academic achievement is. Lastly, When explaining changes of academic achievement, the model using value-added score is more adequate than raw-data score to understand the aspects of the changing.
Table Of Contents
I. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 개인특성이 학업성취에 끼치는 영향에 관한 연구
2. 가정환경이 학업성취에 끼치는 영향에 관한 연구
3. 학교특성이 학업성취에 끼치는 영향에 관한 연구
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
1. 대학생의 학업성취도를 설명하는데 적합한 모형은 무엇인가?
2. 학업성취도 변화에는 어떤 요인들이 영향을 미치는가?
Ⅴ. 결론 및 논의
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
임미령. (2011-02-23). 대학생 학업성취 잠재성장모형 탐색. 제6회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.