일반계 고등학교와 특수목적 고등학교 학생들의 학습동기, 학습방법 비교분석
- Alternative Title
- The comparison between public school students and high performing school students in academic motivation and academic strategies
- Author(s)
- 이안나; 고홍월
- Publication Year
- 2012-02-27
- Created
- 2012-02-27
- Keyword
- 학습동기; 학습방법; 학업성취도; 학교유형; 일반고; 특목고; academic achievement; academic motivation; academic strategies; public high school; high performing school
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7143
- Abstract
- 본 연구는 일반계 고등학교와 특수목적 고등학교 학생들의 학습동기, 학습방법을 비교하였다. 두 집단 학생간에 학습동기와 학습방법의 차이와 각 집단 내에서 학업성취수준에 따라 학습동기와 학습방법의 차이를 분석하였다.
그 결과 일반고 학생과 특목고 학생 간에 숙달목표에서 유의한 차이가 있었으며, 특목고 학생이 일반고 학생에 비해 숙달목표가 유의하게 높았다. 수행목표에서는 차이가 없으므로 학습동기에 있어서 숙달목표가 두 집단의 현저한 차이라고 할 수 있다. 학습방법에 있어서 특목고 학생이 상위인지전략과 동화전략에서 유의하게 높았고, 일반고 학생이 단순암기전략이 유의하게 높았다. 학교유형에 따른 학습동기와 학습방법의 비교에서 학업성취수준이 높은 특목고 학생이 일반고 학생보다 학습동기와 학습방법에서 보다 긍정적인 특성이 나타난 것으로 확인할 수 있다.
두 집단 내에서 학습동기를 비교한 결과, 일반고 학생의 경우 학업성취도가 높을수록 숙달목표 지향성이 높았다. 학업성취수준이 낮은 하위권 학생이 중, 상위권 학생보다 수행목표가 유의하게 높았다. 특목고 학생의 경우 학습동기에서 아무런 차이도 나타나지 않았다. 두 집단 내에서 학습방법을 비교한 결과, 일반고 학생들 간에는 학업성취수준에 따라 학습방법에서도 유의미한 차이가 있었다. 성적이 높을 수로 세 가지 학습전략을 모두 사용한다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 특목고 학생 집단내 비교에서도 성적 상위권 학생들이 하위권 학생들에 비해 상위인지전략과 동화전략을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 시사점과 한계점을 논의하였다.
This purpose of this study is to compare two different types of secondary school(e.g., public high school (PHS) vs. high performing school(HPS) in academic motivation and academic strategies using the Korea Education and Employment Panel(KEEP). This study examined how academic achievements were related to academic motivation and academic strategies between two groups.
The results are as follows. In mastery goals, there was a significant difference between two groups. High performing school students showed higher percentage of usages in mastery goal than public high school students. However, there was no difference between two groups in performance goals. In terms of academic strategies, high performing school students showed higher rate of usage in metacognition and elaborative rehearsal than public school students but lower rate of usage in maintenance rehearsal. Overall, high performing school students used the better academic motivation and academic strategies.
In the comparison of academic motivation, the higher public school students held academic achievements, the higher they used mastery goals. The low performing students tended to be performance goal oriented compared to the middle and high performing students. However, in case of high performing school students, there was no difference in academic motivation among students. Academic achievement levels of public school students caused the difference in academic strategies. High performing students tended to use more academic strategies such as metacognition, maintenance rehearsal and elaborative rehearsal than middle and low performing students. Even among high performing school students, high performing students were apt to use more metacognition and elaborative rehearsal. Based on these results, the importance and limitation of this study were discussed.
- Table Of Contents
- I. 서 론
Ⅱ. 선행연구 검토
1. 학습동기
2. 학습방법
3. 학습동기, 학습방법, 학업성취도 간의 관계
Ⅲ. 분석 대상 및 변수
1. 분석 대상
2. 연구변인 및 측정문항
3. 분석방법
Ⅳ. 분석 결과 및 해석
1. 학습동기, 학습방법, 학업성취도의 기술통계치
2. 학교유형에 따른 학습동기, 학습방법의 상관관계
3. 학교유형에 따라 학습동기와 학습방법의 차이
4. 일반고 학생의 학업성취도에 따른 학습동기와 학습방법의 차이
5. 특목고 학생의 학업성취도에 따른 학습동기와 학습방법의 차이
V. 요약 및 결론
참고문헌
Abstract
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 이안나. (2012-02-27). 일반계 고등학교와 특수목적 고등학교 학생들의 학습동기, 학습방법 비교분석. 제7회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.