이 연구는 한국교육고용패널(Korean Education Employment Panel)’ 데이터를 사용하여 고등학생의 내신 성적과 수능성적을 비교 분석하였다. 분석방향은 학업성취 영향요인을 통해 이러한 요인들이 내신성적과 수능성적에 어떤 영향을 미치는지, 두 성적에 미치는 효과에는 차이가 있는지 확인해 보는 것이다. 따라서 분석변인은 가정(보호자 교육, 가구소득, 가정 관심), 학교(학교시설, 수업분위기, 교사특성), 학생(공부시간, 사교육도움, 교육기대)을 잠재변인으로 하였으며, 주 분석은 구조방정식을 통한 경로분석이다. 분석결과는 고등학생의 내신성적과 수능성적의 차이와 두 가지 성적에 미치는 영향 요인을 탐색할 수 있을 것으로 판단된다. 더 나아가 한국사회에서 나타나는 학교문제의 원인을 찾는데 중요 정보로 활용할 수 있을 것으로 여겨진다. Using a sample from the Korean Education Employment Panel(KEEP), this study was to investigate high school grades and college scholastic aptitude test(CSAT), on high school students. Because academic achievement is effected by many types of contexts and variables, we also have the limit to explain it in simple way. Therefore the studies related academic achievement are lasting continuously according to variables and subjects. This study is seeks into how the traits of family, school and student influence on academic performance(grades) and cause and effects are. The study point investigated academic performance. To define the variables that affect the academic achievement, I selected 4 latent variables(family, school and student and school grades or college scholastic aptitude test(CSAT)) and 10 observed variables. I used the SPSS, LISREL programs to analyze descriptive results, correlations, and paths. The findings of the study will be a framework for the understanding of structure for school grades or college scholastic aptitude test(CSAT).
Table Of Contents
I. 서론 Ⅱ. 선행연구 검토 Ⅲ. 분석 대상 및 변인 1. 분석 대상 2. 변인 설명 3. 분석모형 및 방법 Ⅳ. 분석 결과 및 해석 1. 고등학교 내신 및 수능 성적 기술통계량 2. 내신 및 수능 성적 영향요인 인과관계 분석 V. 요약 및 결론 참고문헌 Abstract 부 록
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
곽수란. (2012-02-27). 고등학교 내신성적 및 수능성적 영향요인 분석. 제7회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.