대학교육서비스품질-대학만족도-직장만족도 간 관계에 대한 대학 동아리 활동의 조절 및 직접 효과 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
The Direct and Mediating Effects of University Club Activity on the University Service Quality-University Satisfaction-Workplace Satisfaction Relationship
Author(s)
양오석
Publication Year
2013-03-12
Created
2013-03-12
Keyword
대학교육서비스품질대학만족도직장만족도대학 동아리 활동조절효과University Service QualityUniversity SatisfactionWorkplace SatisfactionUniversity Club ActivityModerating Effect
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7171
Abstract
본 연구는 한국교육고용패널조사(KEEP) 데이터를 활용하여 대학교육서비스품질, 대학만족도, 직장만족도, 동아리활동 간의 구조적 상관관계에 대해 분석하였다. STATA를 통해 데이터를 분석한 결과, 동아리활동이 대학만족도에 있어서는 조절 및 직접효과와 같은 가시적인 영향을 미치지 않으나 직장에 입사한 이후의 직장만족도에는 직접효과를 준다는 것을 알 수 있었다. 이 결과는 다음과 같이 대학교육과 기업의 인재선발 전략을 위한 함의를 제시해준다. 첫째, 대학졸업생 직장만족도 향상을 위해서는 대학 주체의 서비스 품질개선만이 아닌 동아리 활동과 같은 학생 주체의 조직 활동을 지원하는 일에 주목해야 한다. 둘째, 부적응으로 인한 직장불만족에 기인한 신입사원 이탈을 줄이기 위해서 기업은 인재선발 시 개인 역량 외에도 동아리활동과 같은 학생 주체의 대학 활동 여부를 조직 및 업무적응 능력 판단기준으로 활용할 필요가 있다.
This research uses Korean Education & Employment Panel (KEEP) data to analyze relationship between university service quality, university overall satisfaction, job satisfaction and university club activity. Based on data analysis using statistical software STATA, the result showed no direct relation or moderating effect between university club activity and university satisfaction. However, second part of the analysis, result showed university club activity had direct effect on workplace satisfaction. These finding can be taken into consideration for the future of higher education and corporate employee talent assessments. First, the positive effect of university service quality on the work place satisfaction through self-realization of a student supports our argument that programs organized by students such as university club activity should be given attention as much as institutional systems. Second, solution for reducing turnover rate of new employees caused by maladjustment should have more understanding of influences of group activity and social participation. This factor should be carefully observed when evaluating recruits for job adjustment ability and organization adaptability.
Table Of Contents
I. 서론
Ⅱ. 선행연구 및 가설
1. 선행연구 검토
2. 가설 수립
Ⅲ. 분석대상 및 변수
1. 분석 대상
2. 연구모형
3. 변수설명
Ⅳ. 분석 결과 및 해석
1. 7차년도 결과분석
2. 8차년도 결과분석
Ⅴ. 요약 및 결론
부록
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
양오석. (2013-03-12). 대학교육서비스품질-대학만족도-직장만족도 간 관계에 대한 대학 동아리 활동의 조절 및 직접 효과 연구. 제8회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.