자아정체감 변화궤적에 따른 잠재집단 분석 및 집단별 특성요인 탐색 : 준모수적 집단중심 접근방법을 중심으로

Metadata Downloads
Alternative Title
Analyzing Developmental Trajectories of Identity and Exploring Group Differences in Associated Factors: A Semi-parametric, Group Based Approach
Author(s)
강현구송지나정수지이순형
Publication Year
2015-02-24
Created
2015-02-24
Keyword
KEEPidentity developmentadolescent developmentsemi-parametric group based approachcontextual analysis
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7294
Abstract
자아정체감은 자신에 대한 이해와 탐색을 통해 자아실현 및 사회적 상호작용으로 나아가는 근본토대가 된다는 점에서 의미를 갖는다. 특히 청소년기는 자아정체감 형성을 발달과업으로 하는 중요한 시기로서, 청년 시기 본격적 사회진출의 기반이 마련되는 때이기도 하다. 그러나 우리나라 청소년은 입시중심의 교과과정 운영, 지나친 사교육의 영향 등으로 인해 충분한 자아성찰 및 진로탐색의 기회를 얻지 못하고 있는 것으로 평가된다. 이 연구에서는 청소년이 성인기로 이행하면서 경험하는 자아정체감의 변화궤적을 분석하고, 이를 집단별로 구별해 청소년기 개인 및 환경요인에서의 특성 차이를 탐색함으로써 시간과 맥락을 고려한 자아정체감 관련요인 검증의 토대를 마련하고자 했다. 이를 위해 ‘준모수적 집단중심 접근방법’의 관점에서 한국직업능력개발원의 한국교육고용패널 중3 코호트의 1차, 4차, 7차, 10차년도 자료를 대상으로 연구를 진행했다. 연구결과 청소년의 자아정체감 변화궤적에 따른 잠재집단은 총 다섯 개로 구분되는데, ‘지속적으로 낮은 자아정체감 수준을 나타내는 집단(최저유지형)’, ‘꾸준히 상승하지만 평균보다는 낮은 집단(지속상승형-하)’, ‘꾸준히 상승하면서 평균보다는 높은 집단(지속상승형-중)’, ‘처음부터 높은 수준에서 꾸준히 상승히 가장 높게 나타나는 집단(지속상승형-상)’, 그리고 ‘가장 높은 수준에서 시작해 계속 하락하는 집단(지속 하락형)’이었고, 각 집단별로 청소년기 개인특성, 가치관, 정서적 지지, 적성 및 진로 탐색, 사교육 범주에서의 요인들에 있어 의미있는 차이가 나타났다. 이러한 결과는 청소년의 자아정체감 발달에 있어서 한 시점의 자아정체감뿐 아니라 장기간 걸친 변화 경향성이 중요한 의미를 가지며, 자아정체감과 관련해 생애통합적 관점에서 볼 때 청소년기의 개인 및 환경 요인과 연계한 맥락적 고려가 필요하다는 것을 시사한다. 특히 정책적 측면에서는 청소년기의 실질적인 미래탐색 기회를 보장하는 제도적 개선이 시급하다고 할 수 있다.
Adolescence is a critical period to deepen understanding of him/herself, explore his/her interest and aptitude, and prepare for social roles of adults. However, Korean adolescents does not have sufficient opportunities for self examination and career exploration under the pressure of implementation of curriculum which focuses on college entrance and excessive burden of private education. At this point, it is necessary to analyze the trajectory of identity formation during transition to adulthood and to track down personal or environmental factors in adolescence to connect with it. This research identified latent groups of distinctive trajectories of Korean adolescents’ identity formation based on a semiparametric, group-based approach and analyzed the differences of factors related to identity formation among latent groups using the 1st, 4th, 7th, and 8th of third grade in middle school cohort of Korean Education & Employment Panel(KEEP) data. 5 latent groups of trajectories of Korean adolescents’ identity formation were demonstrated: (1) the group of which identity level has been low continuously, (2) the group of which identity level has slightly increased from the point less than the median, (3) the group of which identity level was similar to the median and has gradually increased as time passed by, (4) the group of which identity has steeply declined from the highest point, (5) the group of which identity level has steadily improved from the high point, Based on the result, it was showed that the differences of factors classified into personal traits, value systems, emotional support, career and aptitude exploration, private education among latent groups were quite evident. The result implies that it is important to understand the tendency of identity development for a long time as well as identity stature at one point and to consider identity formation in relation to personal or environmental factors in the context of earlier adolescence.
Table Of Contents
I. 서 론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 자아정체감 발달과 청소년기
2. 자아정체감과 개인요인 ? 인구사회학적 특징, 가치관
3. 자아정체감과 가정 및 사회환경 요인 ? 정서적지지, 사회화 대리인(socialization agent)
4. 자아정체감과 진로발달
Ⅲ. 연구방법
1. 연구대상
2. 변수선정
3. 분석방법
IV. 연구결과
1. 자아정체감 변화 궤적에 따른 잠재집단 구분
2. 잠재집단간의 특성 탐색을 위한 예상요인 검토
3. 집단별 특성 분석
V. 결론 및 논의
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
강현구. (2015-02-24). 자아정체감 변화궤적에 따른 잠재집단 분석 및 집단별 특성요인 탐색 : 준모수적 집단중심 접근방법을 중심으로. 제10회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.