사이버 상담을 통한 효과적인 진학/진로상담 모형 개발연구
- Alternative Title
- Study for Development of an Effective Education and Career Counseling Model in the Cyberspace
- Author(s)
- 이영대; 정일동
- Publication Year
- 2001-12-10
- Created
- 2001-12-10
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/732
- Abstract
- 본 연구의 필요성 및 목적에 따라 연구 내용을 크게 다음과 같이 나누어 수행하였다.
가. 사이버 진학 및 진로상담실의 현황과 특징
나. 사이버 진학 및 진로상담에 대한 요구 분석
다. 에듀넷 사이버 진학 및 진로상담 문제 분석
라. 상담문제에 따른 사이버 진학 및 진로상담 시스템 개발
마. 사이버 진학 및 진로상담 모형 개발
바. 사이버 진학 및 진로상담실 운영 방안
This study intends to develop the effective cyber-counseling model for those concerned with graduation to high school or college and career planning via EduNet's Education Counseling Office.
For this study, based on document research results, experts in cyber- counseling and education science researchers selected 15 schools - five each of middle, academic high and vocational high schools - and surveyed 1,200 students from two classes of each selected school.
EduNet analyzed around 2,000 issues, identified from online counseling about graduation into higher level schools and career planning, relevant to middle-and high-school students. The analysis indicated that in most counseling cases, students wanted information on occupations, colleges, majors and studying skills.
According to the survey on demands for cyber-counseling for higher- level education and career, most students have personal computers at home and access a variety of portal services. A significant number accesses the Internet almost daily.
43.8% of the middle- and high-school student survey respondents answered that they often worried about their future careers while 46.5% said "occasionally", indicating anxieties about future life paths. Among the respondents, 46.5% said they were aware of cyber-counseling services but relatively few, 17.5%, actually used them. However, 60.5% expressed their intention to do so in the future.
...
- Table Of Contents
- 연구 요약
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 2
3. 연구의 방법과 절차 2
4. 용어의 정의 5
5. 연구의 제한 6
Ⅱ. 사이버 진학과 진로상담에 관한 이론적 배경 및 관련 문헌 고찰 7
1. 사이버 진학 및 진로상담의 이론적 배경 7
2. 사이버 진학 및 진로상담 선행연구 고찰 27
3. 시사점 39
Ⅲ. 사이버를 통한 진학 및 진로 상담에 대한 중·고등학생들의 요구분석 41
1. 응답자의 일반 현황 41
2. 인터넷 활용 현황 41
3. 진로상담에 대한 인식 및 현황 42
4. 사이버를 통한 진학 및 진로상담에 대한 요구 44
5. 시사점 49
Ⅳ. 에듀넷 중·고등학생 사이버 진로 및 진학상담 실태 분석 51
1. 에듀넷 사이버 진로상담 일반 현황 51
2. 에듀넷 사이버 진학상담 일반현황 52
3. 에듀넷 사이버 진로상담 문제 분석 54
4. 에듀넷 사이버 진학상담 문제 분석 55
5. 사이버 진학 및 진로 상담 문제 구분 59
6. 시사점 62
Ⅴ. 사이버를 통한 진학 및 진로 상담 모형 63
1. 사이버 진학 및 진로 상담 모형 개발 63
2. 사이버 진학 및 진로 상담 모형 68
3. 사이버 진학 및 진로 상담의 초·중·고 학교별 모형 구안 80
Ⅵ. 에듀넷의 진학 및 진로상담의 발전방향 101
1. 에듀넷 진학 및 진로상담실 운영분석 101
2. 진학/진로 관련 주요 사이버 상담실 운영분석 104
3. 기타 사이버 상담실 운영분석 114
4. 효과적인 사이버 진학 및 진로 상담 시스템 구축방안 117
5. 효과적인 에듀넷 진학 및 진로상담실 운영방안 123
Ⅶ. 요약 및 제언 125
1. 요약 125
2. 제언 129
참 고 문 헌 131
ABSTRACT 135
부록 1. 중고교생용 설문지 139
부록 2. PC통신망 및 사이버 상담 운영현황 149
부록 3. 사이버상담을 통한 효과적인 진학·진로상담 모형개발 연구 검토의견 159
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 이영대. (2001-12-10). 사이버 상담을 통한 효과적인 진학/진로상담 모형 개발연구.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.