고교-대학 간 전공계열 교차 진학이 대학 학업성취도 및 취업 성과에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Effects of High School-University Cross Tracking to University Academic Achievements and Earlier Labor Market Outcomes
- Author(s)
- 이지영; 이선아; 심정연; 문찬주
- Publication Year
- 2016-03-03
- Created
- 2016-03-03
- Keyword
- 2015 문·이과 통합교육과정; 교차진학; 고교-대학 계열 연계; 경향점수매칭; Logit 모형; KEEP; 2015 Integrated Curriculum of Liberal Art and Natural Science; Cross tracking; Linkage between High School ? University tracks; Propensity Score Matching; Logit Model
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7323
- Abstract
- 본 연구는 한국교육고용패널조사(KEEP) 데이터를 통해 고교-대학 간 문·이과 계열교차 진학자를 간학문적 경험자로 정의하고, 대학학업성취도 및 취업 성과에 미치는 영향을 실증적으로 분석함으로써 2015 문·이과 통합교육과정이 차후 나아갈 방향에 대해 정책적 시사점을 제시하고자 하였다.
대학학업성취도와 함께 취업여부, 정규직 취업 여부, 초기 임금에 대한 효과를 분석하기에 앞서 ‘직무매치이론(job match theory)’, ‘STEAM교육이론’ 이론을 바탕으로 연구 분석의 틀을 구성하였으며, 연구방법으로는 경향점수매칭(Propensity Score Matching)을 활용하여 중다회귀분석과 로짓회귀분석을 실시하였다.분석 결과, 교차진학은 대학학업성취도와 취업 여부에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교차진학 시 신입생 대학학업성취도가 3.301점 높아지는 것으로 나타났다. 취업여부의 경우 교차진학자가 비교차 진학자에 비해 1.835배만큼 유의한 정적 효과를 가지는 것으로 나타났다. 그러나 고교-대학 교차진학 여부는 취업의 질을 나타내는 정규직 여부와 취업 후 초기 임금에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
이와 같은 연구결과는 2015 문·이과 통합교육과정을 추진함에 있어 발전적 논의의 가능성과 더불어 연계방안에 대한 정책적 시사점을 제공한다.
This study aims to provide suggestions for 2015 Revised Integrated Curriculum by analyzing the effects of high school-university cross tracking to university academic achievements and earlier labor market outcomes. This study focused on the students who chose the different track in the university as they are considered to have the inter-disciplinary academic experiences when graduating the university. In addition, analyzing their academic outcomes during university could provide the possible empirical evidences to education policy regarding integrated education.
Job match theory and STEAM education theory were adopted in constructing the conceptual framework for examining the relationship between high school-university cross tacking and university academic achievements and earlier labor market outcomes. In this study, multiple regression analysis and logit regression analysis were used by utilizing propensity score matching methods. This study used Korea Education & Employment Panel(KEEP) data for the analysis.
As a result, high school-university cross tracking positively affect to university academic achievements and earlier labor market outcomes. After controlling the differentials between two groups by propensity score matching, the results showed that students who chosed to cross-track had a 3.301 higher GPA in their first year of university, and had an 1.835 times better initial employment. However, effects of cross tracking to regular employment and earlier income were not statistically significant. This results of this study could be helpful in developing practical models of integrated curriculum and plans to link high school and university curriculums.
- Table Of Contents
- I. 서 론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 고교-대학 간 교육과정 연계 관련 선행연구
2. 직무매치이론
3. STEAM 이론
Ⅲ. 연구 방법
1. 분석 자료
2. 이론적 배경을 바탕으로 한 분석 틀(Conceptual Framework)
3. 변수 설명
4. 분석 방법
Ⅳ. 분석 결과
1. 기술통계
2. 경향점수 매칭
3. 고교 ? 대학 계열 간 교차진학이 대학 학업성취도에 미치는 영향
4. 고교 ? 대학 계열 간 교차진학이 취업여부에 미치는 영향
5. 고교 ? 대학 계열 간 교차진학이 초기 임금에 미치는 영향
V. 결론
참고문헌
Abstract
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 이지영. (2016-03-03). 고교-대학 간 전공계열 교차 진학이 대학 학업성취도 및 취업 성과에 미치는 영향. 제11회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.